Koordinationsudvalg
I de 57 kommuner med mere end én lokalafdeling etableres et koordinationsudvalg.
Koordinationsudvalget er Ældre Sagens lokalpolitiske repræsentation og skal varetage den lokale ældre- og sundhedspolitiske indsats, herunder kontakten til de lokale myndigheder og pressekontakt. Det skal sikre, at vi taler med én stemme over for kommunen.
Udvalget kan tildeles andre fællesopgaver af de deltagende lokalbestyrelser.
Koordinationsudvalget består af mindst to repræsentanter fra hver lokalafdeling i kommunen, hvoraf én skal være medlem af lokalbestyrelsen. I udvalget har hver lokalafdeling altid kun én stemme.
Koordinationsudvalgets formand er ordførende for Ældre Sagen i kommunen og repræsenterer Ældre Sagen i lokalpolitiske forhold. Formanden skal være medlem af en lokalbestyrelse i kommunen.
Opgaver
Koordinationsudvalget og lokalafdelingen vælger og prioriterer selv sine indsatsområder, som fx kan være:
- Ældrepolitik: Hjemmehjælp og rehabilitering, velfærdsteknologi, forebyggelse. Hjemmebesøg mv.
- Sundhedspolitik: Forebyggelse, sundhedsfremme, genoptræning og den ældre medicinske patient mv.
- Frivilligpolitik: Frivilligcentre, uddeling af § 18-midler og samspillet mellem kommunen og de frivillige organisationer.
- Ansøgning om tilskud fra § 18-midler og § 79-midler: Fælles ansøgning på baggrund af lokalbestyrelsernes ansøgninger.
- Ældres kulturelle muligheder: Lokaler til møder og aktiviteter, tilskud til aktiviteter mv.
- Ældres bomuligheder: Ældreboliger, plejeboliger.
- Synlighed og PR via lokale medier.
- Rekruttering af nye frivillige med interesse for ældre- og sundhedspolitik.
- Samarbejde med kommunens Ældreråd.
- Bekæmpelse af ensomhed, evt. i samarbejde med de andre partnere i Folkebevægelsen mod Ensomhed.