Den gode velkomst
Det er vigtigt at tage godt imod nye frivillige vågere. Husk altid at holde en grundig samtale, registrere de nye vågere og sørge for, at de får et ID-kort.
Hold en grundig samtale
Husk altid at invitere interesserede frivillige til en grundig samtale, inden de bliver vågere, både for at I kan være trygge ved at sende dem ud på en vågeopgave og for at sikre, at vågetjenesten er noget for dem. Derfor er det også bedst altid at være to om at afholde samtaler med nye vågere.
I guiden om vågetjenesten kan du få inspiration til samtaler med nye vågere og tips til, hvordan I tager godt imod nye frivillige, så de føler sig velkomne i jeres vågegruppe.
Registrér nye frivillige
De nye frivillige skal registreres i vågetjenesten. Det bliver de ved at underskrive en aftale om frivillig indsats i Ældre Sagen.
Hent blanket: Aftale om frivillig indsats i Ældre Sagen
ID-kort
Vågerne skal have udleveret et ID-kort med foto, som de skal bære synligt, når de er ude på en vågeopgave.
Når den frivillige er registreret, skal du som aktivitetsleder bestille et ID-kort til den nye hos FrivilligService i Sekretariatet. Du bestiller ID-kortet ved at sende en mail til frivilligservice@aeldresagen.dk med vågerens fulde navn, et foto samt information om, hvilken vågetjeneste vågeren er en del af.
Øvrig inspiration
I kan læse mere om den gode velkomst her: Velkomstfilm til nye frivillige
I kan også læse om det gode værtsskab her: Det gode værtskab