Ældre Sagens IT-regler
Hvad kan vi hjælpe med?:
- På IT-caféerne yder vi hjælp til selvhjælp og afhjælpning af akutte problemer.
- Ved decideret undervisning henvises til aktuelle IT-kurser.
Bemærk også:
- IT-hjælperen er ulønnet, frivillig, ikke-kommerciel og ikke IT specialist, men han/hun yder hvad han/hun formår og kan hjælpe med i det pågældende tilfælde.
Der vil være situationer, hvor det ikke lykkes at afhjælpe problemerne. IT-hjælperen bør ikke kaste sig ud i opgaver, som ligger udenfor hans/hendes evner og erfaring, da IT-hjælperen ikke er dækket af en forsikring i sådanne tilfælde.
-
IT-udstyr med problemer er meget sårbare, og data, e-mails, adresser, billeder og lignende kan gå tabt eller blive beskadiget.
-
IT-hjælperen må kun genoprette styresystemer og software ved hjælp af originale programmer og styresystemer. IT-hjælperen skal afvise at bistå ved piratkopierede programmer og lignende.
-
Hjælpen sker for modtagerens egen risiko og regning i tilfælde af udgifter til eksempelvis opståede skader.
-
IT-hjælperen har ret og pligt til at sige fra overfor opgaver, som han ikke ønsker, har forudsætninger for at løse eller ikke magter
-
IT-hjælperen hjælper ikke med håndtering af netbank.
-
IT-hjælperen bistår ikke med fejlsøgning , opdateringer og programinstallation på operativsystemer og mailprogrammer samt visse andre programmer som ikke understøttes af leverandørerne med sikkerhed og system opdateringer. Dette skyldes at fortsat brug vil indebære usikker færden på nettet.
-
Coronaen har skabt lange ventelister, og vi har derfor indført denne ventelistepolitik: Hvis man har deltaget i et IT-kursus 2 gange inden for 12 måneder, kommer man nederst på ventelisten i 12 måneder efter seneste kursus. I overensstemmelse med Ældre Sagens persondatapolitik opbevarer vi kursistens oplysninger op til halvandet år efter kalenderåret for aktivitetens afslutning.
Coronaregler
Den 8. december 2022 ophævede myndighederne de sidste coronarestriktioner.
Men i IT-caféerne og på vores IT-kurser vil vi stadig vise hensyn og forsigtighed. Så reglerne er
- max 12 personer i datastuen
- hyppig håndvask eller afspritning
- holde afstand hvis muligt
- ·vise hensyn (hoste i ærmet, lufte ud etc)
- rydde op efter brug (sætte borde og stole på plads, aftørre borde efter brug etc.).
Ældre Sagen Aabenraa
Kontakt 40 23 24 59, aabenraapost2@gmail.comSidst opdateret 26.11.2023