Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

MitID

MitID-Orientering

MitID byder på nye digitale løsninger/udfordringer fra det offentlige. MitID erstatter NemID den Næste generation af Digital Post kommer 2021-2022. I ældresagen Augustenborg-Sydals er vi klar til at bistå med råd og vejledning.

For spørgsmål ring til Hans Østerbæk 2042 5813.

 

BESKRIVELSE

NemID bliver til MitID

Fra oktober 2021 afløses NemID af MitID. Overgangen vil ske over en længere periode, og du får besked, når det er din tur til at foretage skiftet.

 

Du kommer til at kunne bruge MitID til alt det, som du nu bruger NemID til. For eksempel:

•      Læse digital post fra det offentlige

•      Søge boligstøtte

•      Kontakt til kommunen

•      Logge ind på din netbank

•      Logge ind på skat.dk

Du får besked!

Hvis du har en dansk eller grønlandsk bank, får du MitID via din net- eller mobilbank. Du får automatisk   besked, når det er din tur.

Beskeden får du på et tidspunkt, når du logger ind i din net- eller mobilbank, så tjek jævnlig banken.

Du vil aldrig modtage Digital post / Brev / email eller SMS der beder dig om at skifte til MitID

Sådan skifter du til MitID

Du får besked i din netbank (den primære løsning)

Du får besked i net- eller mobilbank, når du skal have MitID. Når du har modtaget beskeden, har du 30   dage til at starte processen

Hvis du ikke kan få MitID via netbanken

Hvis du hverken har net- eller mobilbank skal du have MitID på www.mitid.dk Hvis du hverken kan få MitID via netbanken eller mitid.dk kan du få MitID i din lokale borgerservice. (Husk   at booke tid hos borgerservice)

Selvom du får MitID, skal du beholde NemID indtil videre

Det skal du, fordi der i en overgangsperiode kan være enkelte steder, hvor du stadig skal bruge NemID,   indtil NemID er endeligt udfaset

 Overgangsperioden kommer til at strække sig et godt stykke ind i 2022

Du får besked, når du ikke længere skal have NemID – enten af din bank eller af Digitaliseringsstyrelsen

 

Sidst opdateret 26.06.2024