SMS_svindel
Ny svindelmetode – pas på ikke at blive snydt!
En god tommelfingerregel: Klik ALDRIG på links etc. på din telefon. Gå på din computer, hvor du kan se, hvor beskeden komer fra !
Der findes til stadighed nye, smarte måder at svindle og bedrage på. Svindlerne bliver stadig smartere og mere udspekulerede i forsøget på at få dig og mig til at gå i fælden!
Det seneste trick går ud på følgende, det er en længere beretning, men vigtig at læse:
En person, lad os kalde denne svindler for ”S” sender en aften en sms til en intetanende person, det kommende offer, herefter kaldet ”O”.
Da O åbner sms’en står der i teksten, at den er afsendt fra MobilePay og indeholder et link til en vigtig sikkerhedsopdatering og at det tilrådes at opdatere sin MobilePay snarest muligt. O er overbevist om, at afsenderen af sms’en er ”ægte” og vælger at trykke på linket. Efter kort tid fremkommer det normale MobilePay logo og alt er tilsyneladende i orden.
Det er det bare ikke! Ved at trykke på linket har O givet mulighed for at S får O’s banks registreringsnummer (og dermed bankens navn) og de to første- og fire sidste numre på den tilknyttede konto.
Herefter sker følgende hurtigt efter hinanden i løbet af aftenen:
S, som er en venlig, høflig og veltalende person, ringer til O og udgiver sig for at være sikkerhedschef i O’s bank og oplyser, at man i bankens overvågningssystem kan se, at der er ”nogen, som er i gang med at ”pille” ved O’s konto og at O straks bør flytte kontoens indestående over på en anden konto i en anden bank, som O’s bank samarbejder med. S oplyser herefter et registrerings- og kontonummer, som skal benyttes. Det samme bør ske med O’s øvrige konti i banken og med de maksimale beløb, som kan overføres per døgn. For at redde så meget, som muligt, vil S ringe igen lige over midnat, Da man så igen kan overføre det maksimale beløb fra alle konti
S forstår selvfølgelig, at O er chokeret og rystet, så for at berolige O oplyser S, at banken har kontaktet deres samarbejdspartner i politiet og informeret medarbejderen om, hvad der er ved at ske – bare for en sikkerheds skyld. S beder derfor O om straks at ringe direkte til deres politikontakt for at få sikkerhed for, at der gøres det rigtige i sagen for at sikre O’s indeståender. O ringer til den flinke og forstående politimand og bliver overbevist om, at det er det rigtigste og sikreste at overføre de maksimale tilladte beløb fra alle O’s kontis for at redde pengene fra svindlerne.
O går på sin netbank og overfører de maksimale beløb fra sine konti til den ”sikre konto” i den samarbejdende bank. Det går der lidt tid med og klokken nærmer sig midnat.
Ganske kort efter midnat ringer S igen til O og meddeler, at den samarbejdende bank nu er klar til at modtage det maksimale beløb én gang til, hvorefter O atter går på sin netbank og overfører de resterende beløb.
O er nu ganske udmattet, stadig oprørt og chokeret og prøver at få ro på. Herefter sniger en mistanke sig ind i tankerne: Var det her nu også rigtigt?
Næste morgen kontakter O sin bankrådgiver og spørger, om alt nu er OK. Bankrådgiveren kan oplyse, at alle O’s konti ganske rigtig er mere eller mindre tømt og at man ikke fra bankens side har kontaktet O aftenen før. Bankrådgiveren oplyser desuden, at da O selv har overført pengene, har bankens overvågningssystem opfattet pengeoverførslerne som enhver anden dagligdags overførsel indenfor reglerne.
Bankrådgiveren og O må derfor erkende, at hele forløbet aftenen før var et veltilrettelagt svindelnummer og at O’s penge er tabt og ikke kan erstattes eller dækkes af banken, da O selv har foretaget overførslerne.
Denne sørgelige historie fra den virkelige verden giver baggrund for den velkendte advarsel om at man aldrig vil opleve, at politi, Nets eller andre – vil bede om personlige oplysninger som NemID-koder eller MitID-login på telefon, mail eller sms. De vil heller aldrig bede nogen om at flytte penge fra en konto til en anden!
Sidst opdateret 03.01.2023