Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Høringsvar - budgetkatalog 2019 - 2022

Generelt er vi meget bekymrede for de følgevirkninger, besparelserne kan have på ældrebefolkningen inden for de foreslåede områder, om end vi anerkender, at der er foretaget mindre ændringer i det oprindelige budget.

28. august 2018

Greve Kommune
Center for Sundhed & Pleje
Rådhuset – Rådhusholmen 10
2670 Greve

Kære Byråd, kære politikere

Høring – budgetkatalog 2019-2022
Ældre Sagen i Greve takker for muligheden for at afgive høringsvar til budgetforslaget 2019 til 2022.
Generelt er vi meget bekymrede for de følgevirkninger, besparelserne kan have på ældrebefolkningen inden for de foreslåede områder, om end vi anerkender, at der er foretaget mindre ændringer i det oprindelige budget.
Selv om vi kunne knytte endog meget bekymrede kommentarer til spareforslagene på flere udvalg, har Ældre Sagen nedenestående kommentarer i relation til udvalgte prioriteringsforslag på SSPU-besparelser:

Forslagsnummer: 503.08.01.19 - Rammebesparelse på ydelser i hjemmeplejen

Den foreslåede besparelse på 8,4% virker meget voldsom henset til, at udviklingen i andelen af 80+-årige visiteret til hjemmehjælp i Greve Kommune i perioden 2008-2016 er faldet med 36% jf. ny kortlægning fra Ældre Sagen.

Vi er yderligere betænkelige ved besparelsen henset til, at der ikke skal foretages en individuel, konkret vurdering af borgeren, men alene skæres ned på tiden til at udføre den visiterede ydelse.
Hjemmeplejen er i forvejen – som vi hører det fra borgerne – begrænset til et absolut minimum, der i nogle tilfælde opleves utilstrækkelig. 
Vedtages besparelsen i den nuværende form, vil den have en særdeles negativ konsekvens og medvirke til at skabe et A og et B hold af borgere. Dem, der må ”tage til takke”, og dem, der eventuelt har mulighed for tilkøb af nødvendige ydelser.
Borgerne kan se frem til en yders forringet livskvalitet.

Forslagsnummer: 503.08.02.19 - Reduktion af plejepakker på plejecentre
Også til dette spareforslag må vi udtrykke den største betænkelighed. En reduktion på mindst 4 minutter af den visiterede grundpakke kan opleves særdeles voldsom af de borgere, som er de absolut svageste i vores samfund.
Når en borger har søgt og er blevet visiteret til en bolig på et plejecenter, er det ofte sidste stop på livets landevej hvor pleje, pasning og tryghed er forudsætninger for et værdigt liv - både for borgeren og dennes pårørende. Den sidste tid burde ikke måles i minutter, men i kvalitetstid.
SOSU-hjælpere arbejder ikke på ”tid” og vil ikke kunne realisere besparelsen på de 4 minutter. Resultatet vil blive, at de samme opgaver skal nås på kortere tid med stress og jag til følge. Borgeren vil helt klart opleve en forringet livskvalitet.

Forslagsnummer: 503.08.03.19 - Ophør af tryghedsskabende telefonopkald
Ældre Sagen må udtrykke betænkelighed ved, at frivillige foreninger og borgere bliver inddraget i budgetbesparelser. Der er og bør være forskel på de ydelser kommunens fagligt funderede medarbejdere leverer til borgere, som er visiteret til ydelsen i forhold til den frivillige, humanitære indsats.
Frivillige kan ikke pålægges opgaver hverken af kommunen eller foreningerne. Frivillighed er netop fri og skal opfattes som et supplement til den kommunale ydelse – ikke en erstatning.

Forslagsnummer: 503.08.04.19 - Indkøbsordning – madordning
Ældre Sagen noterer med tilfredshed, at ældre, som absolut ingen forudsætninger har for selv at bestille varer via nettet, fortsat kan forvente den visiterede ydelse, ligesom der fortsat vil blive givet hjælp til at sætte varer på plads, hvis borgeren ikke selv kan magte denne opgave.
Derimod kan vi ikke gennemskue spareforslaget vedrørende madordningen. Ældre Sagen henstiller, at it-kyndige borgere, fremadrettet ikke udelukkende er henvist til selv at vælge færdigretter fra kataloget hos online leverandøren, men fortsat kan blive visiteret til den kommunale madordning.
Selv om måltidet fra den kommunale/private madordning måske ikke præsenteres helt så farvestrålende, er den kvalitetssikret i forhold til ernæringsværdi, hvilket næppe er tilfældet med alle de afbillede færdigretter.

Forslagsnummer: 503.08.05.19 - Reduktion af udvalgte ydelser i hjemmeplejen
Besparelsesforslaget på 12,6% giver anledning til samme bekymring som udtrykt under forslag nummer 503.08.01.19.
Man må frygte, at den reducerede tid til at udføre de visiterede ydelser vil forringe muligheden for at rekruttere kvalificeret arbejdskraft til området.
Denne ydelse skal leveres af fagprofessionelle medarbejdere og kan ikke inddrage hverken pårørende eller frivillige.

Forslagsnummer: 503.08.08.19 - Ophør af sengeredning i hjemmeplejen
Spareforslaget på 2 minutter virker næsten grotesk. Vi tillader os at gå ud fra, at en borger, som p.t. er visiteret til at få redt seng også er visiteret til at få skiftet sengelinned. Hvis sengeredning bliver sparet bort, vil borgeren skulle afvente skift af sengelinned, før sengen bliver redt.
Ældre Sagen må på det kraftigste modsætte sig synspunktet om, at der ”kun” er tale om en behagelighed. En borger, som hidtil har været proper med sit hjem og sig selv og nu ikke længere kan varetage opgaven på grund af alder eller fysisk uformåen, vil opleve besparelsen som en meget stor forringelse af livskvaliteten og det personlige velvære.

Generelt vedrørende forslag nr. 01, 02, 03, 05 og 08
Ældre Sagen står i det hele uforstående over for de foreslåede ”minut-besparelser” i såvel plejepakker og udvalgte ydelser i hjemmeplejen som plejepakker på plejehjem og kan ikke se, hvorledes de skal kunne gennemføres i praksis.
Som vi læser spareforslaget kan resultatet kun blive et tab for alle parter. Når den teoretiske minut-besparelse ikke kan realiseres, fordi medarbejderen allerede løber hurtigt, kan resultatet kun blive yderligere underbemanding inden for området.
Hvor er værdigheden i ældreplejen?

Forslagsnummer: 503.08.10.19 - Frivillige i dagcentre
Indledningsvis skal bemærkes, at Ældre Sagen ingenlunde er modstander af nytænkning og ændringer – forudsat de er til glæde og gavn for ældre medborgere og ikke forringer deres mulighed for selvbestemmelse og kontrol over eget liv, som dermed sikrer et godt liv i overensstemmelse med Greve Kommunes seniorpolitik.
Det er derfor med nogen betænkelighed, vi konstaterer, at sparekatalogets nytænkning omlægger aktiviteterne fra at være forankret og drevet af aktivitetsmedarbejdere på dag- og aktivitetscentrene til at være drevet endnu mere af frivillige borgere og frivillige organisationer uden for centrene.
Vi må på det kraftigste fraråde, at der ”omlægges” i forhold til husalferne, som er det daglige bindeled mellem frivillige og fagprofessionelle i forhold til plejehjemsbeboere.
Ældre Sagen må ligeledes påpege, at frivillige netop er frivillige og ikke kan påregnes at indgå i faste ”ordninger” eller aktiviteter, men alene deltager så længe kræfter, tid og motivation er til stede.
Ældre Sagen må til besparelseskatalogets anprisning af en frivilligkoordinator bemærke, at funktionen allerede kan og i et vist omfang bliver varetaget af FrivilligCenter Greve.

Demensindsatsen
Ældre Sagen engagerer sig fortsat aktivt i denne indsats og arbejder målrettet på at blive en ”Demensvenlig Lokalafdeling” til støtte for både demente borgere og deres pårørende. Alt i samarbejde med relevante parter.
Ældre Sagen anbefaler, at besparelsesforslagene genovervejes, så vores svageste borgere fortsat kan glæde sig over at bo og blive gamle i en kommune med fokus på ældre, disses pårørende og deres livsvilkår – også i de år, hvor der ikke er kommunalvalg.

Med venlig hilsen
Anne Grethe Krogager
Formand i Greve
Medl. Landsbestyrelsen

Sidst opdateret 22.06.2021

  • May Juulager Grandahl

    • Booking administrator
    • Formand i lokalafdelingen
    • Medlem af lokalafdelingens bestyrelse
    • PR og kommunikation
    • Webmaster
    • Ældre- og sundhedspolitik

    Mobil
    24818660