Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

06. april 2022: Folketinget og Nordisk Film

Tur til Folketinget og Nordisk Film

Onsdag den 6. april 2022 kl. 6.30 mødte 52 forventningsfulde deltagere op til ÆldreSagen Hørnings forårstur til København med Sørens Rejser.

Turen startede dog i snevejr med Jan som chauffør til Odense, hvor Søren overtog rattet. Efter at vi havde fået kaffe og smurte rundstykker a la Ingolf (dvs. med hamburgerryg og ost) i bussen på grund af det fugtige og kolde vejr, fortsatte vi mod København. I Karlslunde gjorde vi holdt og fik serveret dagens frokost, en lækker sandwich med kylling og bacon, også fra Sørens Rejser, og igen måtte vi spise i bussen, da vejret stadig var regnfuldt.

Chaufføren gav os en lille rundtur i Ørestaden, inden vi ankom til Christiansborg kl. 11.30. Vi skulle igennem security tjek ligesom i lufthavnen, inden vi blev modtaget af Kristian Pihl Lorenzen, folketingsmedlem for Venstre. Kristian Pihl Lorentzen viste os op ad den berømte trappe til Vandrehallen, hvor vi fik fortalt om Landstingssalen, Samtaleværelset, så billeder af tidligere statsministre og tidligere formænd for Folketinget, blev vist den originale udgave af Grundloven, inden vi til sidst var inde på tilhørerpladserne i Folketingssalen. Desværre var der ikke møde i salen, mens vi var der, men vi fik et godt indblik i procedurerne i Folketinget.

Efter en times rundvisning tog vi afsked med Christiansborg, og chauffør Søren gav os en ny busrundvisning i København, som han kendte som sin egen bukselomme. Rundturen varede ca. en time, og vi så masser af seværdigheder i byen.

Kl. 14.30 ankom vi til Nordisk Films studier i Valby, hvor vi blev mødt af to meget engagerede guider, som fortalte os om Nordisk Films historie og produktioner, lige fra filmens spæde start i 1906 og op til Olsenbanden og Matador. Vi så deres allerførste spillefilm og blev indviet i filmtricks og anekdoter, og hvad der egentlig forgår bag kameraet, når en film bliver til. Det var spændende at se de forskellige studier og hvor meget, der kan produceres med få midler og på meget lidt plads.

Bussen hentede os igen kl. 16.30, og vi fik eftermiddagskaffe og småkager (i bussen), inden turen gik mod Jylland. Vi gjorde ophold ved restaurant Lagunen i Korsør, hvor vi fik en lækker buffet med mange forskellige retter. Derefter gik turen hjemad mod Hørning efter en dejlig og spændende dag i København.