Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

08 september 2021: Vandreferie Mors

Mandag den 6. sept. til onsdag den 8. sept. 2021 drog 41 glade vandrere afsted mod Mors

Mandag 6. sept.
Vi mødtes ved Dansk Skaldyrcenter kl. 10.30 efter samkørsel fra Hørning.
Her overtog 2 unge forskere halvanden times guidning gennem centret, og vi blev i to grupper klogere eller havde muligheden for at blive klogere på muslinger, østers og tang. Spændende, lærerigt og interessant.

Vi tog kurs mod vores overnatningssted, Sallingsund Færgekro. Stillede bilerne og gik til Limfjorden for med udsigt til broen og fjorden at spise vores medbragte klemmer, nyde kaffen, den traditionelle bjesk og hjemmebagt kransekage. De små glæder. I kroens baghave eller kransende op til ligger det skønne område, Legind Bjerge, hvor vi vandrede inden tjek-in..

Vi kom bl.a. forbi den mindre Salamander Sø, den smukke grønne Blåbærdal, inden vi krydsede under Sallingsundvej og broen for at nyde udsigten fra Sliiewbak mod bro og fjord. På Mors er det umuligt ikke at støde på den afmærkede Kyststi, sådan også her og vi fulgte den
frem mod Trindalen med blomstrende lyngskrænter for til sidst at bestige en af Danmarks mange Bavnehøje.

Vel tilbage ved kroen, ikke trætte, men tørstige, lykkedes det, trods et uforståeligt koncept, at få serveret de velfortjente øl eller en gin/tonic.
Aftensmad, som på lystig vis, som forret svingede mellem muslingesuppe eller tomatsuppe. - Resultat tomatsuppe.

Humøret og stemningen var høj, måske for høj til rummets akustik? Aftenens overraskelse, en spillemand med guitar, førte os på skønneste vis gennem en del af vores herlige sangskat. En fin afslutning på dagen. Klar til at se dyner. Go´ nu nat og gå nu lige hjem..........
Vi har sunget, vi har grædt, vi har grint. I flere timer har vi haft det smadder fint.

Tirsdag den 7. sept.
Morgenmad og molertur.
Vi starter vores tur over Jørsby mod Ejerslev Havn. Netop dette stykke vej er uhyre smukt, små veje og idylliske vinkler. Ejerslev Havn var udskibningshavn for moler til 1971. I dag er der en moderne lystbådehavn, etableret 2005, med café, pladser til mobilehomes, shelter m.m. Interessant er turen rundt om Den Blå Lagune, den tidligere molergrav, og stykket ved kysten langs Ejerslev Klint. Godt hævet over havneniveau fandt vi et platau, hvor vi spiste vores ”madkasser” eller indholdet. Vi var blevet lovet smurte madpakker, og ingen kunne klage over mangel på mad. Lækkert og dejligt, men lidt misforstået i forhold til folk med rygsæk. Med kaffe, småkager og bjesk blev det en
anderledes oplevelse, som vi ikke glemmer.

Frem mod Feggesund Havn er der fra Hulhøj en fantastisk udsyn mod Feggeklit, vores næste stop for en tur langs klitten. Her er der rig mulighed for at iagttage moler, askelag og istidsforskydninger. I solen og næsten på visse steder kravlende under klitten er det en særlig fin oplevelse. Berømt er kong Fegges grav, som sagnet fortæller om. Interessant er koblingen til Hamlet og Kronborg. Dagens molertur afsluttedes omkring Skarregård. Landbrugsmuseet, som desværre fra 1. sept. i år er lukket for bestandig, Skarreborg Voldsted og Skarrehage Molerværks historiske tørrelade, så lang, så lang med fortællende plancher undervejs. Fossil- og molermuseet er ikke velegnet for så stor en flok som vores og var netop lukket, da vi nåede frem, så vi gik ad den geologiske tidssti tilbage til Skarregård.
Dagens øl blev selvbetjening fra minibaren. Efter spisning bød aftenen på underholdning i form af forskellige spil og snak.

Onsdag den 8. sept.
Vejret var som de forrige dage med os – rigtig dejligt vandrevejr – sol og ingen mærkbar vind.
Dagens tur gik igen til Nordmors. Vandringen startede ved Flade Klit og Salgjerhøj med en storslået udsigt over Thisted Bredning. En mindre sti førte os gennem skov og overdrev mod Skibsted Strand.

Ud fra flg.: ”I stilhed er der plads til naturens lyde”, afprøvede vi, hvad det betyder, når 41 personer samtidig og over tid er helt stille.
En slags skovbadning. Brugen af sanserne til at suge omgivelserne ind og mærke dem på huden, mærke naturens dufte, lytte til naturens lyde, fordybe sig i farverne og de små detaljer. Der opleves ro og nærvær, her tæt forbundet med ren og frisk luft.
Efter et lille stræk på Kyststien frem mod Salgjerhøj hentede vi vores ”madkasser”, nød de smurte madder og traditionen tro kransekage og bjesk.

Fremme ved P-plads Hanklit gik vi på stranden langs den imponerende og smukke klit. Det ene interessante blik efter det andet. Naturen kan noget.

På tilbagevejen var der mulighed for via en trappe (mange skridt og stejlt) at komme fra stranden til toppen af Hanklit. Her viste det sig, at man ikke skal give Ældre Sagens medlemmer frit valg. De elsker udfordringer, hiver efter vejret og utroligt, de nyder det samtidig.
Udsigten heroppe fra toppen af Hanklit i solskin og klart vejr er måske en engangsoplevelse i vores alder, men det hele værd. Vi fortsatte på stranden og ad Kystruten frem mod Gullerup Strand Kro, hvor et stort stykke hjemmebagt kringle og en velfortjent og velsmagende kop kaffe ventede. Forinden havde alle biler som ved et trylleslag fundet vej til kroen.

Den tredages vandreferie sluttede her, og vi satte kursen hjemad for at gå efteråret i møde.

Modne rønnebær bag dybgrønne grene
rødt titter frem –
Går gennem skoven alene –
nu må jeg hjem!
Gyldne farver og sensommerbrise
fylder hjertet med vemodig musik
– går og nynner en sensommervise
fjernt fra byens larmende trafik.