Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

20. juni 2022: Turen til Østrig

Østrig 13. – 20. juni 2022

Vi startede kl. 6.00 fra Sognegården hvor vi kørte til Tyskland.

Efter en overnatning på hotel syd for Kassel kom vi frem til Golling i Østrig.

1. dag var vi på rundtur i byen, hvor vores hotelvært viste rundt. Derefter besøgte vi Hitlers sommerresidens ”Ørnereden”, som er beliggende 1.834 meter over havet. For at komme helt op på bjerget skulle vi med en elevator af guld, der kunne have 50 personer af gangen. Der var en rigtig flot udsigt deroppe fra.

Efter middagen på hotellet var der Østrigsaften – Heimatabend, som også involverede vores gruppe. Det var en af de sjove oplevelser, hvor flere mænd blev iklædt tyrolertøj.

Besøg i Hallstadt, en særpræget by mere end 1000 år gammel og beliggende op ad bjergsiden i    terrasseform. Stedet er meget besøgt af turister, hovedsagelig japanere. Turen går videre til saltminerne i Hallein, hvor vi kørte i tog ind i minen iført kedeldragter, mere eller mindre klædelige, hvilket gav anledning til megen morskab. Vi fik en rutsjetur på træstammer i de to mineskakter. Der var også tømmerflåde i den underjordiske sø, som vi sejlede på.

Besøg i Almhytten Christl-alm, der var mulighed for at smage lokale retter, og der var underholdning af værterne på harmonika. Efterfølgende var der besøg ved Golling vandfaldet.

Den sidste dag før hjemrejsen skulle der aflægges besøg i Salzburg. En virkelig fantastisk by, som er et besøg værd. Vi fik gået meget og der var varmt, så vi fik besøgt nogle små listige steder.

Så er besøget slut, en rigtig dejlig tur, godt hotel med meget flinke værter og personale og god mad.

Det var en god tur som Ældresagen har arrangeret sammen med Sørens Rejser og med Ingolf den bedste turleder som vi kan ønske os.