Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

20. september 2021: Turen til Læsø

Vi startede i bus fra Sognegården kl. 7.45, og så gik turen op gennem Jylland, til der blev holdt kaffepause lige efter Ålborg. I Frederikshavn kørte bussen med indhold ombord på Læsøfærgen. Da vi havde fundet siddepladser, fik vi udleveret madpakker, som vi fortærede på overfarten.

Da vi kom i havn i Vesterø, steg vores guide ombord på bussen, og hun gik straks i gang med at fortælle om øen i Kattegat. Vi starter med et hold ved Vesterø Kirke, hvor vi var inde og se nogle berømte Kalkmalerier. Vi kørte af smalle veje, og når vi mødte en bil, måtte den ind i rabatten, for at vi kunne køre forbi. Vores guide kendte alle, vi kørte om ved. Hun fortalte om det meste, vi så på turen, selv tuerne med de røde myrer,på områder hvor der var fladt.

Vi gjorde ophold ved Saltsyderiet, hvor vi blev bænket, og en mand holdt et lille foredrag om det hvide guld, og hvordan det hele med saltet var opstået. Der var tre huse, hvor vi kunne se processen, og til sidst kunne vi handle i butikken, hvor en hel del af os købte den berømte Læsø salt.

Vores næste hold var ved en Uldstue, hvor der var meget fine håndarbejder og garn, og man kunne også købe lidt til at skylle ganen. Derfra kørte vi videre - og guiden fortalte om alt hvad vi mødte - indimellem bad hun om ro. På et tidspunkt kom vi på en stor vej med to vejbaner, men drejede igen på små snoede veje hvor vi så en del af gårdene med Tangtag. Det er Læsø meget berømt for, og tangen har været brugt fra gammel tid, men det er i dag en bekostelig omgang at få tækket sit hus med. I en periode har ålegræsset på Læsø været sygt, så man har fået leveret fra det sydøstlige Danmark. Der var mange meninger om, hvor pænt Tanggårdene ser ud, men de er meget særprægede.

Vi kører gennem skov og flade arealer og får også fortalt, hvor flere kendisser har deres sommerhuse. Der er fladt ud mod vandet, og de har da også en golfbane. Vì kommer til Østerby, som har havn med kuttere og lystbåde. Der er også en fiskefabrik, og vi får at vide, at de gør meget i hummer. Der er nogle restauranter og en butik, hvor vi lige når at købe Skarø is inden lukketid kl. 17.00. Da vi kører derfra ser vi Per Kirkebyes kunstværk – Vinduet. For øvrigt har vi tidligere kørt forbi Per Kirkebys gård. Vi ser et øde område ud mod vandet med bl.a. sandklitter. På Læsø har de også en asfalteret landingsbane til fly.

Så vender om, og kører mod Vesterø igen hvor vi venter på færgen.

Ombord på færgen spiser vi frikadeller med kartoffelsalat. På turen fra Frederikshavn og hjem er der nogen, der får en lille lur, men alle er trætte, efter alle de indtryk vi har fået på Læsø i tørvejr. En rigtig god tur.