Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

13. juni 2024 - Isefjorden

3 dages tur Isefjorden rundt

Den 11. juni kl. 7.00 startede vi fra Sognegården med kurs mod Sjælland. Vi drak formiddagskaffe ved Nyborg.

Efter kaffen gik turen via Storebæltsbroen mod Orø. Her sejlede med en trækfærge til Næsby, hvor frokosten blev nydt hos Den Gode Viking. Vi kan godt sige, at skindet bedrager – kroen er indrettet i gamle drivhuse – men indenfor er der en hyggelig indretning, god service og en dejlig frokostbuffet.

Derefter kom der en lokal guide med bussen, som viste os rundt på øen. Rundturen sluttede med kaffe og hjemmebagt kringle.

Derefter gik turen mod Rørvig, hvor vi skulle bo i hyggelige hytter.

Dag 2:

Efter morgenmaden gik turen via færge fra Rødvig til Hundested.

Vi var ude og se Polarforsker Knud Rasmussens  sommerhus i Hornsherred, et meget specielt hus som i dag er museum.

Frokosten fik vi på Halsnæs Bryghus i Hundested, hvor vi fik mulighed for at købe lokale øl.

Efter frokosten kørte vi via Frederiksværk og krydsede Roskilde Fjord via den nye Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund. Hansen Is i Jægerspris  blev også besøgt, hvor vi nød en lækker isvaffel.

Turen gik videre langs de tre fjorde, Isefjord, Holbæk Fjord og Lammefjorden.

Dag 3:

Efter morgenmaden kørte vi til en lokal gårdbutik i Fårevejle, hvor der var mulighed for af købe forskellige grøntsager og andre lokale specialiteter.

Her fik vi også en god fortælling om Lammefjordens inddæmning og store betydning for dette område.

Inden da parkerede bussen på en fantastisk plads med udsigt over hele Sejerø Bugten, og en meget stejl bakke førte op til en mindesten på 25 tons, som  blev slæbt derop af 500 mand med kraftige heste i 1923.

Vi besøgte så Birkegårdens Haver i Tågerup, et anlæg der tæller flere haver, bl.a. Danmarks største japanske have.

Her nød vi vores medbragte madpakker, inden turen gik hjemad mod Hørning.

En virkelig god og interessant tur…