MobilePay er blevet opdateret den 12. marts 2024
Siden 2013 har MobilePay gået sin sejrsgang blandt danske forbrugere. Der er netop sket en række større opdateringer og ændringer i appen. I 2022 fusionerede MobilePay med dens norske pendant, Vipps, og nu er de to systemer slået sammen. Det betyder markante ændringer for danske brugere.
Appen beholder sit nuværende udseende.
Den udvides med tre nye nøglefunktioner, der alle skal forbedre sikkerheden og gennemsigtigheden i de finansielle transaktioner, der udføres via appen.
De nye nøglefunktioner er, at:
- appen kun kan bruges på en enhed[i] ad gangen,
- du kan spærre for uønskede brugere[ii], og
- du skal bruge dit korrekte, juridiske navn[iii].
MobilePay´s nuværende vigtigste funktion, nemlig den der gør, at vi kan sende penge og betale som nu, opretholdes, men flowet ændres en smule, bl.a. skal vi først vælge modtager og derefter anføre det beløb, der skal overføres.
Opdatering af MobilePay-appen …….
Inden vi går videre, bør du starte med at sikre dig, at din MobilePay-app er opdateret til nyeste udgave.
Det gør du ved at gå ind, hvor du plejer at hente dine app´s (Google Play eller Apple Store). Tast ”MobilePay” i søgefeltet så fremkommer den MobilePay-app, du skal anvende på din enhed/dine enheder.
Står der [ÅBN] er din app blevet opdateret automatisk. Står der [OPDATÈR] skal du trykke dér for selv at opdatere MobilePay-appen til den nyeste udgave.
……. og så tilbage til de nye funktioner:
Når din nye MobilePay-app er blevet opdateret, er der sket noget med udseendet:
- ·Øverst på skærmen er to felter: ”Tilføj kort eller konto” (her kan du oprette nye konti) og ”Bankkonto” (Primærkonto - den konto næste udbetaling bliver trukket fra),
- Herefter et felt: ”Til dig” (med forskellige skiftende meddelelser),
- Så følger ”Den blå menubar”: ”Send” – ”Anmod” – ”Scan” – ”Vis QR” (her kan du sende og/eller modtage penge og scanne som du hele tiden har gjort), og
-
Nederst er der en ny menubar: Hjem – Aktiviteter -. Grupper/Box – Profil (her kan du bl.a. se tidligere sendte/modtagne beløb, dele betalinger og blokere uønskede personer).
At appen i fremtiden kun kan anvendes på én enhed af gangen, vil modvirke, at uvedkommende kan blande sig i en igangværende transaktion. Spærringen for uønskede brugere vil modvirke uønskede henvendelser fra hackere, eller stalkere.
Anvendelsen af et korrekt, juridisk navn er den ændring der er mest problematisk, idet det betyder, at den nye MobilePay kun kan godkendes via CPR-Registret.
Har du bedt om navne- og adressebeskyttelse vil du kun kunne benytte den nye MobilePay under dit korrekte, juridiske navn.
Ændringen er indført for at modvirke svindel og misbrug i private online-handler.
Her er det nemlig konstateret, at kriminelle i stigende grad har gemt sig bag opfundne navne. På den måde har de kunnet sælge fiktive vare og derved lokke brugere til at sende dem penge.
Udbyderne er godt klare over, at denne nye funktion betyder, at borgere, der har valgt navne- og adressebeskyttelse, bliver ladt i stikken, men her har udbyderne ladet hensynet til sikkerheden være afgørende for den fremtidige anvendelse af MobilePay.
En stor mundfuld:
Opdateringen af den nye MobilePay-app kan virke uoverskuelig. Derfor har Ældre Sagen og IT-Caféen i Hvalsø inviteret alle interesserede til et Temamøde om de ændringer, opdateringen har medført. Mødet finder sted:
Tirsdag, den 19. marts 2024, kl. 14.00-16.00
i Salen i
Østergadecentret, Hvalsø.
Her vil IT-Caféens frivillige fortælle om ændringerne og hjælpe deltagerne med at opdatere/installere MobilePay-appen på deres enheder.
Deltagelsen er gratis, men da Ældre Sagen byder på kaffe/the og kage er tilmelding nødvendig.
Tilmeldingen sker online således:
” Temamøde om MobilePay, tirsdag den 19. marts 2024, kl. 14-16”
Foretages via vores hjemmeside:
https://www.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/hvalsoe
Sidst opdateret 06.04.2024