Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

10 gode råd for at undgå at blive fuppet på Internettet

Hvert år bliver ældre medborgere fuppet for millioner af kroner.
Se her hvordan du kan undgå at blive offer.

Telefonsvindel, falske e-mails og falske hjemmesider (det der i daglig tale kaldes: Phishing, Vishing eller Smishing) er et stigende problem. I 2022 blev ældre svindlet for op mod 100 millioner kroner alene ved svindel over telefonen, og der er intet, der tyder på, at problemet bliver mindre de kommende år.

Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, at du kan være i potentiel risiko for at blive udsat for fup, der kan koste dig dyrt.

Følger du disse råd, kan du gøre det svære for de kriminelle for at svindle dig.

1. Vær skeptisk

Vær opmærksom på mistænkelige telefonopkald, e-mails, sms’er eller beskeder, der beder om personlige oplysninger eller penge. Vær skeptisk over for uventede tilbud, der virker for godt til at være sande.

2. Del ikke personlige oplysninger

Undlad at give personlige oplysninger som cpr-nummer, kreditkortoplysninger eller adgangskoder til ukendte personer eller mistænkelige hjemmesider.

3. Styrk din online sikkerhed

Brug stærke adgangskoder, opdater din Pc’er, Tablet/IPad eller SmartPhone/IPhone og brug sikre internetforbindelser. Vær forsigtig med at klikke på ukendte links eller downloade filer fra upålidelige kilder.

4. Vær forsigtig med de sociale medier

Del ikke for mange personlige oplysninger på de sociale medier (Facebook, Instagram eller andre), og indstil privatlivsindstillingerne for at kontrollere, hvem der kan se dine oplysninger og aktiviteter.

5. Bevar roen

Hvis du modtager en mistænkelig henvendelse, skal du tage dig tid til at overveje situationen grundigt, før du træffer beslutninger. Spørg en pårørende eller en bekendt om råd, hvis du er usikker.

6. Rapporter svindel

Hvis du er blevet udsat for svindel eller mistænker svindel, skal du rapportere det til Politiet, din bank eller andre berørte parter.

7. Vær opdateret

Hold dig informeret om de seneste svindeltyper og metoder, så du kan være bedre forberedt på at beskytte dig selv.

8. Vær forsigtig med telefonsamtaler

Vær opmærksom på, hvem du taler med i telefonen. Undlad at give følsomme oplysninger til uventede opkald, og vær forsigtig med at acceptere teknisk support fra ukendte kilder. Tjek og ring tilbage til den myndighed, telefonopkaldet påstås at komme fra. For eksempel banken, politiet eller SKAT.

9. Vær kritisk over for tilbud

Undersøg nøje enhver tilbud, du modtager, før du giver dit samtykke eller betaler penge.

10. Del erfaringer

Del dine erfaringer med familie eller venner, så de også kan være opmærksomme på mulige svindeltyper.

 

Pas også på:

Kærlighedssvindel

Vær opmærksom på pengeanmodninger – også mindre beløb. Send aldrig kopier af personlige dokumenter penge, kort- eller kontooplysninger.

Investeringssvindel

Investerer du, eller overvejer du at begynde på det, så pas på ”Investeringsrådgiveren”, der lover guld og grønne skove og sikre kæmpeafkast. Snak i stedet med din rådgiver i dit sædvanlige pengeinstitut.

 

 

TIPS til dig, der vil spotte en svindler:

 

To app´s installeret på din Smartphone/IPhone og/eller Tablet/IPad kan hjælpe dig til at afsløre svindlere:

  • Mit digitale selvforsvar kan holde dig underrettet om de nyeste forsøg på svindel, og
  • 180 kan oplyse om et bestemt nummer bliver anvendt af internetsvindlere.

Find de to app´s:

  • På Google Play Butik hvis du har SmartPhone eller Tablet, eller
  • På Apple App-store hvis du har en IPhone eller IPad.

 

 

 

 

Typiske svindelmetoder:

  • Falske telefonopkald: Læg røret på/afbryd samtalen, hvis du føler dig utryg, eller føler du bliver stresset
  • Falske e-mails eller SMS´er: Klik aldrig på et link eller en fil, du ikke har bedt om.

 

 

 

En svindler vil typisk:

  • hjælpe dig med at stoppe noget påstået igangværende svindel på din konto eller dit kreditkort
  • hjælpe med at erstatte/returnere penge, du har tabt ved en anden svindelsag, mod et mindre gebyr
  • hjælpe med teknisk support på din Pc’er, telefon eller Smartphone
  • hjælpe dig med at downloade noget software eller en app for at afhjælpe angreb på din Pc’er, telefon eller SmartPhone (det vil overtage styringen af din enhed)
  • fortælle, at du har vundet penge eller anden præmie
  • udgive sig for at være et familiemedlem eller en god, nær bekendt i økonomisk krise, i forsøget på at franarre dig penge.

 

 

Sidst opdateret 13.12.2023