Berlin og Spreewald 22. august

I samarbejde med Edelskov Grupperejser A/S tilbyder Ældre Sagen sine medlemmer en 5 dages bustur til kontrasternes by Berlin, denne metropol, der, efter i 1920´erne at have tiltrukket mennesker fra hele verden med sit letsind og sin mangfoldighed i kunst og kultur, dykkede ned i nazisternes vanvid og blev bombet sønder og sammen, og siden blev delt i øst og vest, men som nu igen er en hel by, der summer af kreativitet og virkelyst.

Mandag den 22. august 2022 kører bussen fra Sct. Bendts Kirkeplads kl.06.45. Via Gedser/Rostock og med brunch på færgen nås Berlin kl.14.30. Her køres en bytur, der vil vise de fleste seværdigheder i den vestlige bydel. Efter en tre timers runde med indlagte fotopauser bliver selskabet indlogeret på hotel Berlin, hvor dagen sluttes af med en god middag.

Tirsdag går turen til den østlige del af Berlin, hvor der bliver aflagt besøg ved den gamle grænseovergang på Bornholmerstrasse. Fjernsynstårnet på Alexanderplatz og stedet, hvor Hitlers førerbunker lå, er ligeledes på programmet. På Museumsøen og ved Berliner Dom vil der være en længere pause med lejlighed til at besøge Nicolaiviertel, hvor Berlin blev grundlagt i 1237.

Onsdag byder på en spændende udflugt til Tysklands ”Grønne Venedig”, det totalt fredede område Spreewald, som er en 480 km2 stor naturperle med et netværk af åer, kanaler og bække. Efter et par timers sejltur her og en god frokost er der tid til på egen hånd at opleve byen Lübbenau, som er kendt for sin produktion af drueagurker.

Torsdag er der udflugt til residensbyen Potsdam, som nås efter halvanden times sejlads. Her fremvises slottet Sanssouci udefra, og der vandres i den smukke slotshave. Med bus går turen derefter tilbage til Berlin ad strandvejen med ophold ved Haus am Wannsee, stedet hvor jødeudryddelserne blev sat i system.

Fredag den 26. august er det så ”auf Wiedersehen” til Berlin, men der er god tid til at få pakket og spist morgenmad, inden turen igen går mod nord. Lidt uden for Rostock gøres holdt i ”Karls Erlebniswelt”, hvor man laver marmelade, bolsjer og meget mere.

På færgen, som afgår fra Rostock kl.15.30, serveres frokost. Hjemkomst til Ringsted kl.19.15.

Tilmelding til rejsen foregår på Ældre Sagens kontor i Hyldegården, Hyldegårdsvej 42, Ringsted torsdag den 23. juni 2022 kl.10.00 med udlevering af kø-numre fra kl. 09.00, max. 2 tilmeldinger pr. nummer.

Prisen pr. person i dobbeltværelse 4.477 kr. og for enkeltværelse et tillæg på 990 kr. Udbyder udsender opkrævning for betaling af rejsen.

Ældre Sagen, Ringsted glæder sig til at vise sine medlemmer en af Europas mest spændende storbyer!

CO/06.06.22

Sidst opdateret 19.10.2022