Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Dialogmøde med Sundhedsudvalget d. 23.02.22

Ældresagen Tønder ønsker at drøfte følgende problemstillinger med Forvaltning på ovennævnte møde.

1. I den seneste tid har en del af plejepersonalet enten sagt op eller har valgt at gå på efterløn. Hvor mange ledige stillinger mangler der at blive besat i Pleje Omsorg i Tønder Kommune?

Tønder Kommune fører ikke regnskab med ledige stillinger, men vi ser en række tendenser.
Det er tiltagende vanskeligere at finde Social og Sundhedsassistenter nok. SSA’erne er begyndt at løse en lang række opgaver på Handicap og Psykiatri’s område, hvor det er deres kompetencer indenfor sundhedsområdet, der efterspørges. Det er nok primært det som har skabt hullet i vores del af organisationen.
Tønder Kommune er i gang med en række forskellige tiltag på uddannelsesområdet, som vi håber vil dække noget af behovet.
Ser vi i krystalkuglen, vil der i løbet af de næste 10 år, komme til at være færre til at løse opgaverne.


2. På et Dialogmøde med Sundhedsudvalget har FagMed Pleje og Omsorg givet udtryk for, at man oplever vanskeligheder med at få nattevagterne bemandet med de rigtige kompetencer. Hvordan forholder Forvaltningen sig til den problemstilling?

Nattevagterne er ind imellem vanskelige at dække, med ledelsen deler ikke den overordnede analyse, fremlagt for Sundhedsudvalget.
I udgangspunktet er der 2 sygeplejesker, 2 SSA’er og 2 SSH’er i vagten. Der pågår et arbejdet med at udvikle nattevagtens drift.

3. Personalet har envidere givet udtryk for, at man oplever en stigning i de mere komplicerede forløb, der kræver en bred tværfaglig indsats. Vil Forvaltningen arbejde konstruktivt på, at der indføres selvstyrende teams i Ældreplejen som en evt. løsning på problemet?

Forvaltningen er i gang med en reorganiseringsproces. Målsætningen er at etablere lokale centre, med samtlige de kompetencer som vi har til rådighed. Der vil i den forbindelse ske en decentralisering af ledelse og styring og visionen er at beslutningsvejene bliver kortere, mere fleksible og hurtigere til at imødekomme borgernes behov.
Det er ikke vurderingen, at Buurtzorg modellen fra Holland, vil kunne overføres, men der er elementer som der medtænkes.

4. Smitten i Tønder stiger markant, og vaccinationsraten i kommunen er bekymrende lav. Hvor mange i Hjemmeplejen i Tønder Kommune er vaccineret mod henholdsvis Covid-19 og influenza? Og er der planer om at indføre coronapas for personalet på plejecentrene?

Tønder Kommune må ikke opgøre hvem som er vaccineret. Overordnet er der meget høj grad af vaccinerede blandt medarbejdere og borgere i den ældre del af befolkningen.
Der har været krav om fremvisning af coronapas og test blandt medarbejder i Tønder Kommune og på ældreområdet, som har fulgt retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen.

5. Hvilken hjælp får hjemmeboende plejekrævende borgere til at komme frem til vaccinationsstederne?

Der har været en ordning hvor man enten selv har kunnet henvende sig, ellers har forvaltning taget kontakt til udsatte borgere og tilbudt hjælp og transport til vaccination.

6. Der er i kommunen store problemer med at rekvirere taxaer ...også forbindelse med besøg på sygehusene. Hvilke foranstaltninger vil Forvaltningen iværksætte for at løse det problem?

Det hører under andre resortområde. Forvaltningen er ikke aktiv i forhold til dette.

7. Hvor mange af de 20 ægtefælleboliger på plejecentrene er beboet af par, og hvor mange ægtefæller bor i to separate boliger på plejecentrene? Hvor er der ledige ægtefælleboliger?

Forvaltningen er i gang med en analyse af plejehjems- og ældrebolig området og vurdere i den forbindelse behovet for forskellige typer pladser.
Når man søger en pleje eller ældrebolig, forsøger vi at finde en løsning for ægtepar, hvis det er det som ønskes.

8. Hvad gør man for at støtte pårørende til demente i den svære beslutning om at bede om aflastning/plejehjemsplads?

I forlængelse af tidligere svar, så er det et af de områder vi forsøger at udvikle løsninger omkring. I løbet af dette og næste år, har vi søgt og fået midler fra Socialstyrelsen, til at se på nye løsninger til demente.
Ligeledes har vi prioriteret at løfte demenskoordinator området og styrke den opsporende og rehabiliterende indsats for demente borgere.

9. I den nyligt fremlagte Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp i Tønder Kommune 2022 fremgår det, at den plejekrævendes pårørende eller nære netværk i højregrad inddrages i plejen. Hvilke opgaver forventer man i den forbindelse, at de pårørende/det nære netværk med rimelighed kan forventes at skulle påtage sig?

Serviceniveauet for personlig pleje og praktisk hjælp fastholdes på det eksisterende niveau for 2021. Kvalitetsstandarden udgør sammen med bestillerbudgettet rammen om visitation til hjemmehjælp. Visitation sker individuelt, på baggrund af faglig vurdering og med udgangspunkt i den enkelte borgers funktionsniveau og behov. Kvalitetsstandarden er udarbejdet, således at den understøtter de 7 milepæle fra sektorplanen på ældreområdet. Bestillerbudgettet stiger fra 4.097 timer pr uge i 2021 til 4.127 timer pr uge i 2022

Det er ønsket at pårørende og netværk tænkes mere ind i det liv borgeren lever. Der er ikke tænkt på at de skal løse specifikke opgaver i stedet for kommunen.

10. Hvis en borger ikke ønsker at deltage i et rehabilieringsforløb, mister borgeren så retten til den tidligere visiterede hjælp?

Kan ikke defineres generelt men kun individuelt.

Serviceloven § 81Formålet med at yde støtte efter denne lov til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer er at sikre, at den enkelte får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer den enkeltes behov. Støtten skal ydes med det formål at styrke den enkeltes egne muligheder og eget ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for den enkelte. Desuden er formålet at medvirke til at sikre, at den enkelte kan fastholde sit aktuelle funktionsniveau, og at yde kompensation, omsorg og pleje. Indsatserne til voksne skal således
1) forebygge, at den enkeltes problemer forværres,
2) understøtte den enkeltes muligheder for at fastholde egne ressourcer eller fremme øget selvstændighed samt forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion, 3)forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje,
4) fremme inklusion i samfundet, herunder medvirke til at øge den enkeltes mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og sociale relationer, og
5) sikre en helhedsorienteret støtte med tilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud efter lov om almene boliger m.v. eller i botilbud efter denne lov.

11. I valgkampen gav stort set alle politikerne udtryk for, at der fremadrettet skal etableres køkkenfaciliteter på plejecentrene, så de ældre kan få appetit af maden. Vil det være med som forslag i det kommende budget, og hvad vil tidshorisonten for, at det realistisk kan gennemføres være?

Forvaltning kan konstatere, at politikerne ikke har glemt deres standpunkt. Ældrerådet og forvaltningen er i gang med et projekt på plejehjemmet Hjørnegården, og der vil blive arbejdet med at finde gode løsninger på denne problemstilling på kommunens øvrige plejehjem.
Der er i dag forskel på hvordan man håndterer mad på de forskellige plejehjem.

12. Hvordan kommer man som borger i kontakt med Hjælpemiddelcentralen i Tønder?

Man kan udfylde en blanket på kommunens hjemmeside, alternativt henvende sig via kommunens hovednummer

13. Er der planer om at revidere kommunens Værdighedspolitik samt Demenspolitik fra 2018?

Det er ikke i pipeline nu, men med udgangspunkt i kommunens nye organisering, vil det formodentlig blive aktuelt i løbet af et år eller to.

Udover de ovennævnte anførte spørgsmål, ønsker Ældresagen Tønder Kommune også at drøfte problemstillingen vedr. ensomhedsproblematikken for ældre hjemmeboende i Tønder Kommune med henblik på et muligt samarbejde.


Sidst opdateret 11.05.2022