Kvalitetsstandarder og kommunal tilsynspolitik
Sidst redigeret den 15.01.2025
Ved redaktionens afslutning er der fremsat lovforslag om en ny ældrelov. Loven forventes vedtaget med virkning pr. 1. juli 2025. Den vil bl.a. erstatte de nuværende kommunale kvalitetsstandarder med rummelige pleje- og omsorgsforløb, hvor hjælpen og plejen planlægges i dialog mellem den ældre og medarbejderen. Der er også fremsat lovforslag om et nyt ældretilsyn, som skal erstatte de nuværende 98 kommunale ældretilsyn og det statslige ældretilsyn i Styrelsen for Patientsikkerhed. Loven forventes vedtaget pr. 1. juli 2025.
Kommunen skal én gang om året udforme en kvalitetsstandard, der beskriver serviceniveauet. Kvalitetsstandarden skal indeholde:
- generel information om den hjælp, der kan forventes, hvis der er behov for personlig og praktisk hjælp
- hvem, der kan tildeles hjælpen
- indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen
- mål for hvordan kommunen sikrer og følger op på de fastsatte mål
Hvis kommunen beslutter at ændre serviceniveauet, kan det medføre ændringer i retten til den hjælp, man hidtil er visiteret til.
Man har i det tilfælde krav på en ny afgørelse, der skal være baseret på en ny konkret og individuel vurdering af funktionsevnen.
Standardmeddelelser om ændringer af serviceniveauet kan ikke erstatte en konkret individuel vurdering.
Ved mindre ændringer i hjælpen i form af mere hjælp, kan kommunen undlade at sende en skriftlig afgørelse.
Serviceniveau
Kommunens serviceniveau kan kun betragtes som et udgangspunkt for udmåling af hjælp.
Visitationen skal bero på en konkret og individuel vurdering af en borgers behov, som kan føre til en fravigelse af kvalitetsstandarden.
Der kan fx ikke kun ydes rengøring til et afgrænset antal m2, da der kan være forhold, hvor kommunen skal yde hjælp til flere m2 end vedtaget i kvalitetsstandarden.
Det kan fx også være i tilfælde af, at en borger, pga. allergi eller andet, har behov for flere skift af sengetøj, end kvalitetsstandarden angiver. I sådanne tilfælde går borgerens behov forud for kvalitetsstandarden.
Kommunens kvalitetsstandard findes på kommunens hjemmeside, på fritvalgsdatabasen.dk, eller i visitations- eller bestillerenheden i kommunen.
Tilsynspolitik
Kommunen har pligt til at føre tilsyn med at
- opgaverne løses med den kvalitet - både fagligt og økonomisk - som det er besluttet af kommunalbestyrelsen
- tilsynet foregår aktivt, opsøgende og systematisk for at sikre, at alle får den hjælp, de har krav på
- tilsynets forpligtelser også gælder i de tilfælde, hvor de kommunale opgaver udføres af andre (private)
Tilsynspolitik for "frit valg af leverandører"
Kommunen har pligt til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle sine tilbud om personlig og praktisk hjælp samt madservice, der leveres til borgere i eget hjem efter reglerne om frit valg af leverandør.
Indhold hentes