Tirsdag, den 12. marts bragte Politiken et indlæg af Kirsten Jensen. Kirsten Jensen er bestyrelsesforkvinde for Movia og borgmester i Hillerød Kommune. Kirstens Jensens indlæg læses som et svar på vores årsmødeudtalelse.
Formand for Amager2300 Palle Skov, har skrevet en replik. Den er sendt direkte til Kirsten Jensen og indsendt til Politiken. Politikken har desværre afvist at bringe indlægget.
Begge indlæg bringes nedenfor:
Kirsten Jensens indlæg i Politiken den 12. marts lyder:
” Kundernes indsigelser gør indtryk på os
Den offentlige debat, og åbenmundede kunder, var medvirkende til Movias beslutning om at genopsætte de trykte busskilte på Sjælland.
Transport
Kirsten Jensen,
Bestyrelsesforkvinde for Movia
MEGET ER SAGT og skrevet i den offentlige debat om trykte køreplaner. Tak til alle de, der har skrevet til enten os eller til medierne.
Alle indlæg er blevet læst, og de inddrages herefter i vores arbejde med at gøre busturen til en god og rar oplevelse for flest muligt.
Vi kan på den baggrund konkludere, at der er hersker bred enighed om, at vores kunder ønsker, at få præcis information om, hvornår bussen kommer.
VI ER BLEVET flere mennesker på vejene, der er tit vejarbejde, busser omrutes om eller hænger fast i trafikken – og det er nu engang høfligt at give besked om, hvornår man møder op til en aftale.
I Movia vil vi derfor gerne give kunderne besked, så man ikke skal stå og spejde efter en bus. Eller at man skal være usikker på, hvornår den kommer. Forudsætningen for dette er, at vi kan give kunderne besked digitalt.
I den offentlige debat har flere peget på, at de har fået sværere ved at orientere sig om bussens rute og retning. Den nye stoppestedstavle var naturligvis testet forinden i forsøg. Hensigten var, at den information, man får, hele tiden er ajourført.
MEN FORSØG og virkelighed er dog ikke altid det samme. De mange reaktioner har gjort indtryk på os, og i respekt herfor har Movia – som tidligere udtalt – besluttet, at bussens trykte rutebeskrivelser skal op og hænge igen.
Der er 14.500 busstoppesteder på Sjælland. Det tager tid at komme forbi dem alle, men vi går i gang hurtigst muligt; og starter, hvor der er mindst digital service.
Godt 70 procent af vores kunder benytter stoppesteder med skærme, der viser liveopdaterede afgangstider. Som noget nyt kan man også få et print af køreplanen i bussen, hvis man ikke vil have den tilsendt eller printe den selv. På stoppestedet kan man desuden nemt få liveopdaterede afgangstider på alle mobiler ved at sende sms.
Er man i tvivl, kan man sende en sms til 1250 med teksten ’info’ – så får man vejledning på telefonen.
Vi har testet mobildækning på de stoppesteder, hvor der kunne være tvivl herom. Se øvrige muligheder pådinoffentligetransport.dk eller rejseplanen.dk.
Tak igen for værdifulde bidrag. Vi bruger dem til at gøre den kollektive transport endnu bedre.
|
Palle Skov sendte 21. marts denne replik til Kirsten Jensen og til Politiken.
Bussernes fysiske køreplaner skal tilbage
Movia hævder at have lyttet til den voldsomme kritik af beslutningen om at fjerne de fysiske køreplaner. Alligevel mener bestyrelsen stadig, at Movia gør det rigtige
Palle Skov, lokalformand i Ældre Sagen Amager2300
En gammel vending lyder, at ”man hører, hvad man gerne vil høre”. Det synes i den grad at være sandt på bestyrelsesgangen i Movia, efter at en stor gruppe kunder har udtrykt vrede over, at Movias trykte køreplaner og ruteplaner fjernes fra bussernes stoppesteder.
Den 12. marts konkluder Movias bestyrelsesforkvinde Kirsten Jensen nemlig i Politiken, at ”kundernes indsigelser gør indtryk på os”. Hun sender også en tak til alle der har skrevet til enten Movia eller til medierne i den offentlige debat om de trykte køreplaner, Movia har fjernet.
Kirsten Jensen fortæller, at alle indlæg er læst, og at de inddrages i Movias arbejde med at gøre busturen til en god og rar oplevelse for flest mulige.
Kan det virkelig passe? Jeg har svært ved at tro det.
Hvis indlæggene virkelige gjorde indtryk, så ville de fysiske køreplaner også komme tilbage. Ikke kun ruteplanerne, som Movia har accepteret at opsætte igen.
Dagen inden at Movias bestyrelse besluttede at fastholde, at køreplanerne ikke genopsættes, afleverede Forbrugerrådet Tænk en bog til Movia.
Bogen indeholder knap 1.200 historier - eller 1.200 argumenter for - at køreplanerne skal tilbage til stoppestederne. Historier som Movias kunder på en uge havde sendt ind til Passagerpulsen (Forbrugerrådet Tænk).
Vores årsmøde i Ældre Sagens Lokalafdeling på Amager sendte, på vegne af 9.141 medlemmer, ligeledes en fælles udtalelse med sin allerkraftigste kritik af Movias beslutning og en opfordring til at få køreplanerne tilbage på både de regionale og de lokale busruter.
Jeg tænker, at netop Kirsten Jensen med sit mangeårige professionelle arbejde med forbrugerspørgsmål, først som 10-årigt medlem af Europa-Parlamentet (1989-1999) og derefter som formand for Forbrugerrådet Tænk fra 2002-2006 bør have antennerne rettet mod forbrugerne. Derfor undrer det, at Movia alligevel kan fejllæse de mange henvendelser, der jo alle er blevet læst.
Movias har forsvaret sig med, at selskabets egen undersøgelse viser, at ca. 70 pct. af passagerne aldrig eller kun i sjældne tilfælde bruger stoppestedstavlen eller zonekortet, og tallet er ca. 60 pct., når det drejer sig om oversigtskortet.
Men indirekte står der så samtidig, at 30 pct. af Movias passager faktisk bruger stoppestedstavlen og at 40 pct. bruger oversigtskortet.
Den 7. marts bragte P1 Debat en udsendelse med overskriften ’Digitalt sundhedskort eller digital dumhed?’. Deltagere i debatten er Anders Colding, cand.psych., Analogiseringsstyrelsen, Charlotte Avnsted Vilman, seniorkonsulent, Ældre Sagen, Sophie Løhde, innovationsminister (V) og Karin Gaardsted, IT-ordfører, (S).
Debatten kommer, i en parentes ind på Movias beslutning om at fjerne køreplansinformationen. Karin Gaardsted og Sophie Løhde har begge markante udtalelser til Movia.
Karin Gaardsted siger: ”Movia har glemt den sunde fornuft. Vi skal altid huske, at der er nogen der ikke kan. og at de skal have ligeså let adgang til hjælp, som dem der går rundt med en app på deres telefon.”
Sophie Løhde tilføjer: ”Movia. Det er digitalisering for digitaliseringens skyld. Man glemte fuldstændig at der også er nogen der ikke lige kan se i en app”
Hen imod slutningen af udsendelsen siger Sophie Løhde: ”Når vi udvikler forskellige digitale løsninger i den offentlige sektor, gør vi det i et tæt samarbejde med alle dem, for hvem det her berører, og det vil sige det er organisationer, det er foreninger og andre som selvfølgelig skal have mulighed for at forholde sig til hvordan de gode løsninger er.”
Debatværten spørger Sophie Løhde: ”Så I er ude at høre borgerne?”
”Ja” svarer Sophie, og fortsætter: ”Vi må ikke glemme de mennesker, der ikke er digitale. Det skal være lettere at være dansker. Et supplement, ikke en erstatning. Der skal være alternative løsninger for de borgere, der ikke kan begå sig digitalt.”
Intet i Movias sagsfremstilling viser, at eksterne interessenter er inddraget. Hverken organisationer, foreninger eller andre er blevet hørt om overgangen til 100 pct. digitalisering og derfor den påtænkte fjernelse af køreplaninformationen.
Nu venter vi spændt på hvordan Movia konkret inddrager alle indlæg i Movias arbejde med at gøre busturen til en god og rar oplevelse for flest mulige.