Årsmødet 2025
Referat fra årsmøde den 9 marts 2025 på Kulturværftets store scene
Ad 1 – Valg af dirigent.
Formanden Manfred Dietrich bød velkommen til de fremmødte (155 stemmeberettigede). Carsten Thaarup blev foreslået som dirigent.
Da ingen andre ønskede valg til dirigent, blev Carsten Thaarup valgt med akklamation.
Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at årsmødet var korrekt og rettidigt indvarslet, jf. vedtægterne. Årsmødet er hermed beslutningsdygtigt. Gav herefter ordet til formanden.
Ad 2 – Lokalbestyrelsens beretning til godkendelse.
Formanden aflagde herefter beretning, på lokalbestyrelsens vegne, omtalte at vi har fået mange nye medlemmer i Helsingør. Omtalte de afholdte aktiviteter.
Vores IT cafeer i Oasen Espergærde tirsdage og Lundegade 15c onsdage er meget velbesøgte
Besøgstjenesten har til opgave at bryde ensomheden gennem besøg af en besøgsven - der er en del på venteliste, så det viser at der er et stort behov.
Tryghedsopkald der består af tre hold der ringer med en frisk morgen hilsen til 36 borgere.
Bisidder tilbyder hjælp ved besøg hos bl.a. læger, sundhedshus, banker, borgerservice. Hjælperne har tavspligt.
Demenscafe og rådgivning afholdes tre steder i kommunen i løbet af en måned, hhv. Espergærde, Helsingør, Hornbæk:
Spis Sammen en gang om måneden, hvor enlige har fortrinsret til at melde sig til fælles spisning.
Danmark spiser sammen: som arrangeres i hele Danmark to gange om året, i Helsingør støtter Ældre Sagen arrangementet.
Indkøbsordningen er et lokalt samarbejde, som støttes økonomisk af kommunen, formålet er at støtte op om bl.a. gangbesværede, synshandicappede i det hele taget for at hjælpe kommunens borgere -vores frivillige står klar til at hjælpe hhv. i Prøvestenscentret og Espergærde centret.
Handy mand påtager sig mindre opgaver.
De aktive/10.000 har haft et aktivt år med mange gåture rundt i Nordsjælland.
Aktivitetsudvalget har haft mange arrangementer med næsten fuldt hus hver gang.
Motion og Sport tilbyder petanque, billard/kegler, bridge, whist, rytmisk dans, yoga, stavgang, vandreture
Vores Medlemsblad trykkes nu i over 10.000 eksemplarer og distribueres til samtlige medlemmer.
Stjernestunder er i samarbejde med kommunen og plejehjem Strandhøj et pilotprojekt, det påtænkes at starte op på andre plejehjem, så her får vi brug for flere frivillige.
Ældrepolitisk udvalg. har arbejdesgrupper med bl.a. Partnerskabsaftalen med kommunen, Ældre og Sundhedsreform, samt opstart af pensionistkurser.
Afdelingskontor i Lundegade er åbent hver tirsdag kl.10-12
For tiden er vi 14.320 medlemmer og 185 frivillige i afdelingen, på landsplan er der nu over en million medlemmer og 20.000 frivillige
Til slut en stor tak til bestyrelse og alle vores frivillige for den store indsats de yder.
Orientering om fremtidigt virke 2025
I 2025 sker der nogle vigtige ændringer for ældre og Ældre Sagens medlemmer med den nye ældrelov samt sundhedsreformen som langsomt bliver indfaset.
Så er der KV25 = kommune og regionsvalg i november.
Vores Ældrepolitiske udvalg vil løbende være i kontakt med kommunen, politikere og forvaltningen i forbindelse med kommunevalget.
Vi vil være med til at arrangere borgermøder i forbindelse med KV25.
Vores partnerskabsaftale med kommunen som var ønsket til at gælde for 3 år er nu nedsat, og gælder nu for 1 år.
Vi håber at kommunen støtter og påskønner vores frivillige arbejde på områder som kan hjælpe de mest sårbare ældre.
Vi er opmærksomme på at der er store besparelser i kommunen, men vores ældrepolitiske udvalg er opmærksomme og kommer med input, når det er påkrævet.
Vi vil udvide vores samarbejde med kommunen om plejehjemsprojektet Stjernestunder på Strandhøj.
Vi vil fortsat arbejde på at få flere frivillige i Ældre Sagen Helsingør.
Spørgsmål? Problemer med busforbindelser, parkeringsproblemer Svar! Vi har i samråd med Seniorrådet gjort opmærksom på problemet.
Spørgsmål? Kan Ældre Sagen gøre noget ved at postomdelingen ændres. Svar! Ældre Sagens hovedkontor er opmærksom på det.
Spørgsmål? Hvad kan Ældre Sagen gøre for at erstatte Hamlet? Svar! Ældre Sagen har været i dialog med brugergruppen og sagen er afgjort, så vi kan ikke gøre så meget.
Spørgsmål? Arrangere dobbelt arrangementer, da der hurtigt bliver udsolgt. Svar! Det er svært og gør arrangementerne meget dyrere.
Ad 3 – Forelæggelse af regnskab til udtalelse.
Kassereren Ulrik Fønss fremlagde årsregnskab 2024 bilag vedlagt. Regnskabet blev taget til efterretning
Ad 4 – Fremtidigt virke.
Orientering om fremtidigt virke er vedlagt.
Ad 5 – Indkomne forslag.
Der var kommet et forslag om at indkøbsordningen skal gælde alle og at der skal bruges samme takster, som i flextrafik.
Efter en del snak frem og tilbage, henviste dirigenten medlemmet til at kontakte bestyrelsen ved førstkommende møde og der få afklaret forslaget.
Ad 6 – Valg af lokalbestyrelsesmedlemmer for 2 år
Jørgen Mikkelsen – Kirsten Kristensen – Ulrik Fønss – Aase Steinbrenner – Ole Nøhr.
Alle genopstillede og herefter genvalgt.
Manfred Dietrich og Else Bergman ønskede ikke genvalg. Herefter blev Kjeld Elkjær og Preben Frederiksen foreslået og valgt for 1 år.
Ad 7 – Valg af 2 suppleanter for 1 år.
Tove Jensen og Peer Meyer blev foreslået, ydermere meldte John Lund sig på banen, alle tre blev valgt for 1 år
Ad 8 – Eventuelt
Kan Ældre Sagen Helsingør indkøbe et lager af bogen Værd at vide? Det kan vi ikke, men man kan bestille den hos os, så skal vi nok få den hjem!
Ældretelefonen i Ældre Sagen hvor man kan ringe anonymt med spørgsmål styres af sekretariatet på hovedkontoret.
Formanden takkede for det store fremmøde.
Der blev givet vingaver til Manfred Dietrich, Else Bergman og dirigenten
Næstformand Sekretær Jørgen Mikkelsen
|
Dirigent |
Ref. Årsmøde 2025
Sidst opdateret 25.03.2025