Den gode velkomst
Problemstilling
Som ny i en sammenhæng kan man let føle sig tilovers og ikke vide, hvor man skal gøre af sig selv. Den oplevelse kan let forstærkes, hvis de andre gæster kender hinanden rigtig godt.
Kender du følelsen af at stå i en forsamling og ikke vide, hvor man skal gøre af sig selv?
Der er brug for, at værten tager godt imod gæsterne og bringer dem sammen.
Konkrete idéer
Et arrangement bliver bedre af en god vært
Som vært bliver man en slags "rollemodel" for den måde, alle er
sammen på i fællesskabet – man bliver kulturbærer. Derfor er det vigtigt
at være det gode eksempel på, hvordan man ønsker, at gæsterne skal
være overfor hinanden. En god vært er en, der giver opmærksomhed til
sine gæster og sørger for, at alle folk føler sig set og godt tilpas. Værten
kan være "limen" i de sociale fællesskaber og kan bl.a. introducere nye
gæster for hinanden og skabe forudsætninger for "den gode stemning".
Aftal indbyrdes, hvem der tager imod gæsterne
Sørg for, at det er tydeligt for gæsterne, hvem der er værter. Man skal
altid bære et tydeligt navneskilt eller andet, der viser, at man er vært
ved arrangementet. Det skaber tryghed for eventuelt nye gæster, og alle
andre som kan have svært ved at huske navne.
Aftal, hvem der viser, hvor der er ledige stole
Ingen gæster skal føle sig tilovers. Der kan for den enkelte også
være særlige hensyn at tage – eksempelvis i forhold til høre- og
synsnedsættelser.
Bring gerne mennesker sammen
For eksempel kan man som vært indlede en samtale i en gruppe, eller
man kan sørge for at bringe gæster sammen med fælles interesser eller
udgangspunkter. Der er intet som en god latter, et varmt smil eller en
god fælles aktivitet, som kan få mennesker til at slappe af i hinandens
selskab. Vær opmærksom på, at eksisterende grupper i fællesskabet
kan have glæde af at få nye med, så grupperne ikke kommer til at lukke
sig om sig selv.
Delt værtskab
Hvis I er flere om værtsopgaverne, sørg da for at have aftalt på forhånd,
hvem der gør hvad.
SPØRGSMÅL & DEBAT
- Har du oplevet en dejlig velkomst til et arrangement og talt om, hvad
der gjorde det dejligt? - Er der forskel på måden at værter møder ”nye gæster” og ”næsten
nye” – de, som kommer for 2. eller 3. gang? - Hvad er en god velkomst for dig, når du kommer som ny i en aktivitet?