3.1 Medlemmer
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger om dit medlemskab. Oplysninger du har givet os i forbindelse med din indmeldelse, betaling af kontingent, hvis du hverver nye medlemmer, tilbagebetaling af kontingent og oplysninger, hvis du kontakter os om dit medlemskab.
Ældre Sagen validerer dit navn og adresse op mod folkeregistret for at ajourføre dine oplysninger. Har du søgt adressebeskyttelsen hos CPR-registret, får vi automatisk besked herom og respekterer adressebeskyttelsen, så dine oplysninger kun kan tilgås af nødvendige medarbejdere.
Vi tildeler dig et medlemsnummer, lokalafdeling og andre almindelige oplysninger, der hjælper os med at administrere dit medlemskab.
Formål med behandlingen
Formålet er at administrere dit medlemskab af Ældre Sagen og din brug af de muligheder, som medlemskabet giver dig. Herunder at søge offentlige midler til Ældre Sagens aktiviteter.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b. (Medlemskab af Ældre Sagen).
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Fx behandling af dine betalingsoplysninger i henhold til bogføringsloven.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvis Ældre Sagen mener at have en legitim interesse i at behandle oplysninger. Fx videregivelse af kontaktoplysninger til forsendelsesleverandører, udsendelse af rykkerskrivelser, nyhedsbreve og mails med nødvendige oplysninger om medlemskabet.
OpbevaringsperiodeVi opbevarer dine oplysninger op til halvandet år efter kalenderåret for dit medlemskabs ophør. Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år efter endt regnskabsår.
Videregivelse af personoplysningerVi videregiver oplysninger til samarbejdspartnere, hvis det er nødvendigt fx til forsendelsesleverandører. Skaffer du et nyt medlem, oplyses personen om, at vi har modtaget vedkommendes oplysninger fra dig.
Hvis en offentlig myndighed kræver dokumentation for antal medlemmer, kan vi udlevere nødvendige kontaktoplysninger på medlemmer.
3.2 Modtagere af tilbud om medlemskab af Ældre Sagen
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger, som vi har købt fra offentlige registre eller modtaget fra et medlem, der har oplyst os om, at du gerne vil være medlem af Ældre Sagen.
Formål med behandlingen
Formålet er at tilbyde dig medlemskab af Ældre Sagen eller at genoptage dit medlemskab. Hvis du meddeler os, at du ikke ønsker at modtage tilbud om medlemskab af Ældre Sagen, behandler vi oplysningerne til dette formål.
Retsgrundlag
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en legitim interesse i at hverve medlemmer, og må som almennyttig forening gerne kontakte dig jf. indsamlingslovens § 1, stk. 2., § 8 og § 11, stk. 3. Ældre Sagen har en legitim interesse i at opbevare dine kontaktoplysninger, hvis du har frabedt dig at modtage henvendelser fra Ældre Sagen.
Opbevaringsperiode
Vælger du at blive medlem af Ældre Sagen, overfører vi oplysningerne til vores medlemsdatabase. Oplysninger, der ikke har medført henvendelse om medlemskab, opbevares op til 1 år efter, at du har modtaget henvendelsen. Kontaktoplysninger for personer, der har meddelt, at de ikke ønsker at blive kontaktet, opbevares på ubestemt tid.
3.3 Deltagere i aktiviteter og tilbud med Ældre Sagens frivillige
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige oplysninger, som du giver i forbindelse med din tilmelding til en aktivitet eller et tilbud. Fx: Navn, adresse, tlf., mail, medlemsnummer, betalingsoplysninger, ønsker til bestilling af mad og drikke, hvad du ønsker hjælp til og anden praktisk information. Tilmelder du via en formular på vores hjemmesider, logger vi din adfærd, så du får udfyldt tilmeldingen korrekt.
Vi behandler følsomme personoplysninger, som du har givet os, hvis det skønnes hensigtsmæssigt og du giver samtykke til det. Fx hvis du oplyser om brug af hjælpemidler og medicin, hvor du kan få brug for hjælp fra vores frivillige.
I helt særlige tilfælde kan vi modtage følsomme personoplysninger fra andre fx i forbindelse med vores vågetjeneste.
Vi kan behandle billeder af dig, som vi har taget med dit vidende.
Formål med behandlingen
Formålet er at administrere og håndtere din deltagelse i de valgte aktiviteter og tilbud. Følge op på aftaler om hjælp, tilrettelægge og udvikle aktiviteter og tilbud samt søge tilskud til aktiviteter. Formålet med behandling af billeder af dig er at illustrere Ældre Sagens aktiviteter.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, når du tilmelder dig en aktivitet eller et tilbud.
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, hvis du har givet samtykke til behandling af almindelige oplysninger. Behandling af følsomme oplysninger sker på baggrund af samtykke i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a.
Interessevaretagelse jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1 f. Fx har Ældre Sagen en legitim interesse i at kontakte deltagere om materialer eller ændringer til en aktivitet, at kontakte tidligere deltagere for at oplyse om lignende aktiviteter eller følge op på, hvad de synes om en aktivitet, i at anvende billeder til at illustrere Ældre Sagens aktiviteter eller at søge offentlige tilskud.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Fx ved behandling af betalingsoplysninger i henhold til bogføringsloven.
Vitale interesser jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra d almindelige personoplysninger og artikel 9, stk. 2 c for følsomme personoplysninger. Hvis vi i helt særlige tilfælde vurderer, at personen fysisk eller juridisk ikke er i stand til at afgive samtykke. Fx i forbindelse med Ældre Sagens vågetjeneste eller et ubesvaret tryghedsopkald.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til halvandet år efter kalenderåret for afslutningen af den aktivitet, du har tilmeldt dig. Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år efter endt regnskabsår.
Er du bruger af et tilbud, hvor du er matchet med en frivillig (fx besøgsvært eller en telefonven), opbevarer vi dine oplysninger op til halvandet år efter, at aftalen er ophørt.
Videregivelse
Vi videregiver dine almindelige personoplysninger, hvis det er nødvendigt. Fx til samarbejdspartnere, der er medarrangører af aktiviteter eller navn og telefonnummer til din telefonven. Dine kontaktoplysninger kan blive videregivet til andre deltagere i en aktivitet medmindre, at du beder os om at lade være.
3.4 Pårørende og kontaktpersoner til deltagere i aktiviteter og tilbud med frivillige
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige personoplysninger, som du eller din pårørende har givet os: Navn, mail, telefon, adresse og hvem, du er pårørende til.
Formål med behandlingen
At kunne kontakte dig, hvis der sker noget med din pårørende, hvor du bør kontaktes eller, hvis vores frivillige tryghedsopkaldere ikke kan få kontakt med din pårørende.
Retsgrundlag
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a. Legitime interesser jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor Ældre Sagen har en legitim interesse i at behandle oplysninger om pårørende modtaget fra en deltager i et tilbud eller aktivitet. I særlige tilfælde Vitale interesser jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra d, hvis vi vurderer, at det er af vital interesse at videregive kontaktoplysninger.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til tre måneder efter, at din pårørende er stoppet med at bruge vores aktivitet. Trækker du dit samtykke tilbage, eller får vi besked om, at din pårørende har fået en anden kontaktperson, sletter vi dine oplysninger hurtigst muligt og senest inden for tre måneder.
Videregivelse
Som udgangspunkt videregiver vi ikke oplysninger om pårørende. Der kan opstå helt særlige undtagelsessituationer, hvor vores frivillige vurderer, at det er af vital betydning for den pårørende selv at blive kontaktet af fx kommunen, plejehjem, hospital eller politiet, og derfor videregiver kontaktoplysninger om en pårørende.
3.5 Frivillige
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige personoplysninger, som du giver os i forbindelse med din aftale om at være frivillig hos Ældre Sagen. Vi registrerer navn, adresse, tlf., mail, fødselsdato, hvilke frivillighverv du har påtaget dig, hvor og i hvilken periode, hvilke udlæg du skal have refunderet, deltagelse i møder, kurser og konferencer med mere.
Vi kan behandle billeder af dig fx til ID-kort eller til din lokalafdelings hjemmeside. Vi registrerer logningsoplysninger, når du logger på vores digitale løsninger.
Vi behandler cpr.nr. for indhentelse af børneattest, udbetaling af godtgørelse samt i forbindelse med forsikringssager.
Formål med behandlingen
Formålet er administration, udvikling og tilrettelæggelse af Ældre Sagens frivillige arbejde; herunder at søge tilskud. Vi logger din adfærd på vores digitale løsninger af driftsmæssige hensyn og for at kunne hjælpe dig, hvis der opstår problemer.
Vi behandler portrætbilleder til brug for ID-kort, så fx besøgsværter kan vide, at du kommer fra Ældre Sagen. Vi anvender billeder af frivillige på vores hjemmesider, sociale medier, brochurer m.v. for, at billederne kan illustrere Ældre Sagens aktiviteter og brugerne kan se, hvordan kontaktpersonen ser ud.
Vi behandler cpr.nr., hvis du skal have udbetalt godtgørelse eller, der skal indhentes en børneattest fra politiet.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, hvor der er indgået en frivilligaftale eller en kontrakt om brug af billedoptagelser.
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, fx hvis der er givet samtykke til behandling af oplysninger om eksempelvis offentliggørelse af billeder og kontaktoplysninger.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, for behandling af dine betalingsoplysninger og kontooplysninger i henhold til bogføringsloven.
Indhentelse af børneattest sker i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 10 og artikel 6, stk. 1 a om samtykke samt Databeskyttelseslovens § 8, stk. 3.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en legitim interesse i at vise billeder af aktiviteter, der illustrerer Ældre Sagens aktiviteter.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til halvandet år efter kalenderåret for dit seneste frivillighverv.
Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
Billedoptagelser, hvor du har givet samtykke eller indgået aftale om, at vi kan benytte i en bestemt periode, opbevares til perioden er udløbet eller, indtil du beder os om at slette optagelsen, så billedet ikke anvendes fremover.
Oplysninger om børneattest opbevares op til 1 måned efter, at vi har modtaget svar fra politiet.
Vi opbevarer oplysninger om deltagelse i Ældre Sagens kurser for frivillige og konferencer op til 2 år efter afholdelse af kurset/konferencen.
Videregivelse
Vi videregiver almindelige oplysninger til andre, hvis nødvendigt. Fx hvis en myndighed kræver dokumentation for antal frivillige, i forbindelse med lokalafdelingers samarbejde med andre organisationer, eller hvis der opstår en forsikringssag, der forudsætter videregivelse af personoplysninger til forsikringsselskabet.
3.6 Bliv frivillig
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige oplysninger, som du selv har givet os i forbindelse med, at du har ønsket at blive frivillig.
Formål med behandlingen
Vi behandler dine oplysninger med henblik på, at du kan blive frivillig hos Ældre Sagen og til at udvikle vores frivilligområde. Fx så du logges af efter et stykke tid med inaktivitet, for at håndtere driftsforstyrrelser, misbrug, afvigelser og andet, der kan være til gene for både os og vores brugere.
Retsgrundlag
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sa-gen har en legitim interesse i at hverve nye frivillige og udvikle vores frivilligområde.
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a ved videregivelse af oplysninger til samarbejdspartnere. Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a, hvis du har oplyst følsomme personoplysninger i forbindelse med din an-søgning om at blive frivillig hos Ældre Sagen.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til halvandet år efter kalenderåret for modtagelsen af din henvendelse om at blive frivillig hos Ældre Sagen. Hvis du bliver frivillig hos os, bruger vi dine kontaktoplysninger til at registrere dig som frivillig og sletter/anonymiserer eventuelle øvrige oplysninger inden for de næste 3 måneder efter, at du er blevet registreret som frivillig.
Videregivelse
I særlige tilfælde kan vi videregive dine oplysninger til andre organisationer, som vi samarbejder med. Det sker dog kun efter samtykke fra dig.
3.7 Modtagere af Ældre Sagens nyhedsbreve
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige oplysninger modtaget fra dig. Fx navn, mailadresse, valg af nyhedsbreve, hvilke nyhedsbreve og hvilke links i nyhedsbrevene, som du åbner.
Formål med behandlingen
Vi anvender dine oplysninger til administration af nyhedsbreve og tilpasning af indholdet til dine præferencer.
Retsgrundlag
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en legitim interesse i at sende nyhedsbreve til foreningens medlemmer og frivillige og tilpasse indhold af nyhedsbreve til dine præferencer og dine frivillighverv.
Opbevaringsperiode
Oplysninger om medlemmer og frivillige, der modtager nyhedsbreve, slettes senest halvandet år efter kalenderåret for ophør af medlemskab eller seneste frivillighverv.
3.8 Deltagere i konkurrencer og Ældre Sagens medlemslotterier
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige personoplysninger, som du giver til os, når du tilmelder dig en konkurrence eller køber lotterilodder. For at vi kan give dig dine lotterigevinster, kan du blive bedt om at oplyse dit telefonnr., mailadresse eller bankregistrerings- og kontonummer.
Formål med behandlingen
Vi anvender dine oplysninger til at administrere din deltagelse i Ældre Sagens konkurrencer og medlemslotterier, offentliggøre navn og by på vindere af konkurrencer (der offentliggøres kun trækningslister fra lotterier) samt til at udvikle og målrette vores fremtidige lotteritilbud.
Retsgrundlag
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, fx når du køber lotterilodder.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, for behandling af dine betalingsoplysninger og kontooplysninger i henhold til bogføringsloven.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en legitim interesse i at behandle oplysninger om lotterideltagelse til at udvikle vores lotterier, så overskuddet herfra kan gavne vores social-humanitære arbejde.
Opbevaringsperiode
Oplysninger om deltagelse i Ældre Sagen konkurrencer og eventuelt samtykke til modtagelse af mails om lignende konkurrencer opbevares op til halvandet år efter udtrækning af vindere.
Oplysninger om deltagelse i lotterier slettes senest halvandet år efter kalenderåret for, at dit medlemskab er ophørt.
Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, regnskabsmaterialet vedrører.
3.9 Brugere af hjemmesider og sociale medier
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen anvender cookies på tværs af vores hjemmesider. Udover nødvendige cookies, bestemmer du selv hvilke typer cookieinformation, vi må indsamle.
Ældre Sagen behandler ikke personoplysninger, som brugere selv lægger op på sociale medier, som fx kommentarer og opslag på Ældre Sagens profiler på Facebook, Twitter, Instagram og YouTube. Ældre Sagen tager ikke ansvar for oplysninger og indlæg, som andre publicerer og fraråder vores brugere at lægge personlige og fortrolige oplysninger ud i debatten på sociale medier.
Formål med behandlingen
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom sidenavigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse på hjemmesiderne, vurdere brugen af de enkelte elementer på hjemmesiderne og til at støtte markedsføringen af vores services.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af nødvendige cookies er interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor vores legitime interesse består i at gøre det muligt for brugere at benytte vores hjemmesider.
Behandling af ikke-nødvendige cookies er samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a, når du giver samtykke til brug af cookies på vores hjemmesider.
Opbevaringsperiode
Det varierer, hvor længe cookies opbevares på dit udstyr. Tiden regnes fra den seneste gang, du var inde på hjemmesiden. Efter udløb vil cookies automatisk blive slettet. Læs mere under Ældre Sagens cookiepolitik.
3.10 Brugere af Ældre Sagens tilbudsapp
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige oplysninger, hvis du vælger at få vist dit medlemskort på appen, eller hvis du vælger at gemme tilbud.
Formål med behandlingen
Har du downloadet Ældre Sagens tilbudsapp, anvender vi dine personoplysninger til at modtage information jf. de valg, du har taget. Fx få vist dit medlemskort og gemme favorittilbud. Vi behandler forsøg på hentning af medlemskort.
Retsgrundlag
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6. stk. 1, litra a.
Legitime interesser jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor Ældre Sagens interesse består i at undgå falske forsøg på visning af medlemskort.
Opbevaringsperiode
Du bestemmer selv, om du vil slette appen, og om du vil have vist medlemskort. Gemte favoritter i appen slettes ved tilbuddets udløb eller 3 måneder efter ophør af medlemskab. Valideringsforsøg af hentning af medlemskort slettes ved korrekt validering og senest 3 måneder efter sidste forsøg.
3.11 Leverandører og samarbejdspartnere
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger om ansatte og konsulenter hos samarbejdspartnere, leverandører og selvstændige erhvervsdrivende i enkeltmandsvirksomheder. Oplysningerne har vi modtaget fra dig eller den virksomhed, hvor du er ansat.
Formål med behandlingen
Formålet er at administrere samarbejdet, indgåede aftaler og kontrakter samt at dokumentere betalingstransaktioner.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Fx behandling af dine betalingsoplysninger i henhold til bogføringsloven.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor Ældre Sagen har en interesse i at kunne kontakte sine samarbejdspartnere og leverandører.
Opbevaringsperiode
Kontaktoplysninger på ansatte og konsulenter opbevares, indtil vi modtager oplysning om ændring af kontaktpersoner til en samarbejdspartner eller ved en samarbejdsaftales ophør.
Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
3.12 Honorar- og timeaflønnede oplægsholdere og undervisere
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger samt cpr.nr. Oplysningerne har vi modtaget fra dig eller den virksomhed, du er tilknyttet.
Formål med behandlingen
Formålet er at administrere indgåede aftaler og kontrakter.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c i ved afregning af honorar, løn og refusioner jf. Bogføringsloven og skatteretlige regler.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer personoplysningerne, indtil alle mellemværende mellem parterne er afsluttet. Oplysningerne slettes normalt senest 12 måneder efter ansættelsesforholdets ophør eller afslutning af verserende sager. Bogføringspligtige oplysninger og oplysninger om ansættelsesretlige sanktioner opbevares i fem år efter udløbet af ansættelsesåret.
3.13 Kunder i Ældre Sagens webshop
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger, som vi har modtaget fra dig i forbindelse med dine bestillinger.
Formål med behandlingen
Ældre Sagen behandler dine oplysninger til at administrere og ekspedere dine bestillinger og betalinger og eventuelle henvendelser om levering og produkt.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, for behandling af dine betalingsoplysninger i henhold til bogføringsloven og eventuelle reklamationer i henhold til købeloven.
Opbevaringsperiode
Fakturaoplysninger opbevares op til 2 år fra købstidspunktet. Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
Videregivelse
Vi videregiver nødvendige kontaktoplysninger til leverandører, der står for forsendelse af din bestilling.
3.14 Deltagere i konferencer
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige personoplysninger, som du har givet til os i forbindelse med din tilmelding og opfølgning på deltagelsen.
Formål med behandlingen
At administrere din deltagelse i konferencer afholdt af Ældre Sagen; herunder opfølgning på deltagelsen. Dele deltageroplysninger med andre deltagere. Administration af deltagerbetaling ved betalingsarrangementer.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b, når du tilmelder dig.
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a., fx til deling af deltageroplysninger.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, for behandling af dine betalingsoplysninger i henhold til bogføringsloven.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til 2 år efter afholdelse af konferencen. Bogføringspligtige oplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
3.15 Henvender du dig til Ældre Sagen
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler de personoplysninger, som du mailer til os, når du telefonerer til os, sender oplysningerne med brev eller indtaster i vores formularer. Oftest modtager vi almindelige personoplysninger, men i visse tilfælde kan der være tale om følsomme og fortrolige oplysninger. Fx hvis du henvender dig til vores medlemsrådgivning eller skriver til os om forhold på plejehjem m.v.
Formål med behandlingen
Vi behandler oplysningerne til de formål, du har oplyst i forbindelse med din henvendelse, formål som vi aftaler efterfølgende og for at kunne følge op på din henvendelse. Vi anvender logning af telefonopkald for at kunne følge op på, hvornår du har kontaktet os.
Retsgrundlag
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor vi har en legitim interesse i at behandle henvendelser.
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk.1, litra a, hvis der skal samtykke til for at behandle almindelige oplysninger eller samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a, hvis du har valgt at indsende følsomme oplysninger til os, som du gerne vil have os til at behandle.
Vitale interesser jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra d og artikel 9, stk. 2, litra c, hvis vi i forbindelse med en rådgivning vurderer, at behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden persons vitale interesser i tilfælde, hvor den registrerede fysisk eller juridisk ikke er i stand til at afgive samtykke. Det kan fx dreje sig om behandling af helbredsoplysninger i forbindelse med et demensforløb, hvor en pårørende har kontaktet os. I den forbindelse kan det også være nødvendigt at behandle cpr.nr. i henhold til Databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2 eller 3.
Opbevaringsperiode
Ældre sagen opbevarer dine oplysningerne op til halvandet år efter, at vi har afsluttet behandlingen af din henvendelse.
Videregivelse
Vi videregiver kun oplysninger efter aftale med dig og/eller med dit samtykke.
3.16 Deltagere i undersøgelser
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ved udsendelse af indbydelse til deltagelse i en undersøgelse, behandler vi de kontaktoplysninger, som du tidligere har givet os fx som (tidligere) medlem, frivillig eller, hvis du har henvendt dig for at blive frivillig.
I forbindelse med selve undersøgelsen behandler vi almindelige og eventuelt følsomme oplysninger, som du har valgt at oplyse om.
Formål med behandlingen
Formålet med behandlingen er at invitere dig til at deltage i en undersøgelse. Hvis du ønsker at deltage i en undersøgelse, vil det fremgå af invitationen, hvad der er formålet med den enkelte undersøgelse.
Retsgrundlag
Legitime interesser jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor Ældre Sagen har en legitim interesse i at invitere personer, som vi har kontakt med eller har haft kontakt med inden for halvandet år til at deltage i en undersøgelse.
Retsgrundlaget for den enkelte undersøgelse kan variere:
Aftale jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b om kontraktforhold.
Samtykke jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Samtykke jf. artikel 9, stk. 2, litra a ved behandling af følsomme personoplysninger.
Opbevaringsperiode
Oplysninger, der indgår som optakt til eller del i en undersøgelse, vil som oftest slettes eller anonymiseres i forbindelse med, at Ældre Sagen godkender undersøgelsen. Den konkrete opbevaringsperiode vil fremgå af invitationen til at deltage i undersøgelsen.
Videregivelse
En eventuel videregivelse af oplysninger til samarbejdspartnere eller andre vil fremgå af den konkrete invitation til undersøgelsen.
3.17 Personer, virksomheder og fonde der giver donationer og legater til Ældre Sagen
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler de oplysninger, som du har givet til os; herunder konto- og registreringsnummer samt cpr.nr., hvis vi skal indberette dit bidrag til SKAT. For virksomheder og fonde behandler vi kontaktoplysninger og CVR-nummer.
Formål med behandlingen
Formålet er at overføre donationer/legater, som bidrag til Ældre Sagens arbejde jf. de oplyste ønsker.
Retsgrundlag
Kontraktforhold jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b.
Retslig forpligtelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c. Bogføringsloven.
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en interesse i at kunne dokumentere, hvad donationen / legatet skal anvendes til, ind til midlerne er opbrugt.
Opbevaringsperiode
Oplysninger opbevares i fem år efter afslutningen af regnskabsåret for det sidste regnskab, der vedrører donationen/legatet.
Videregivelse
Ældre Sagen videregiver oplysninger til SKAT, således at du kan få fradrag for dine donationer.
3.18 Arvesager
Hvilke oplysninger behandler vi?
Vi behandler almindelige personoplysninger på afdøde, andre arvinger, bobehandlere samt cpr.nr. på afdøde og eventuelt andre arvinger.
Formål med behandlingen
Formålet er at eksekvere afdødes ønske om at begunstige Ældre Sagen.
Retsgrundlag
Retslig forpligtigelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c., lov om skifte af dødsboer samt bogføringsloven.
Legitim interesse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, hvor den legitime interesse består i at kunne henvise til dokumenter, hvis der fremsættes anbringender om fejl/vildfarelser under berigtigelsen af boet.
Opbevaringsperioden
Testamente, boopgørelse og bogføringsoplysninger opbevares i fem år fra afslutningen af det sidste regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører.
3.19 Jobansøgere
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ældre Sagen behandler almindelige, følsomme og fortrolige oplysninger, som du har oplyst i forbindelse med vores rekrutteringsproces samt referenceoplysninger fra tidligere arbejdsgivere, hvis du har givet samtykke til dette.
Formål med behandlingen
Formålet med behandlingen af dine oplysninger er ansættelse af medarbejdere til Ældre Sagen samt efterfølgende at dokumentere korrekt rekrutteringsforløb i tilfælde af klager.
Retsgrundlag
Samtykke jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a om samtykke.
Hvis du uopfordret har indsendt følsomme oplysninger til Ældre Sagen, betragter vi det som et samtykke til behandling jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1 a.
Interessevaretagelse. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, i de tilfælde hvor vi mener at have en legitim interesse til at opbevare ansøgningsmateriale med henblik på at kunne dokumentere korrekt rekrutteringsforløb i tilfælde af klager.
Opbevaringsperiode
Ansøgninger, der ikke resulterer i en ansættelse, opbevares op til et halvt år efter, at ansøgningen er modtaget. Ansøgninger modtaget i forbindelse med et headhunterfirma slettes ved stillingsbesættelse. Ansøgninger, der resulterer i en ansættelse, opbevares på den ansattes personalesag under ansættelsen.
3.20 Kameraovervågning af personer
Hvilke personoplysninger behandler vi?
Kameraovervågning på udvalgte og afmærkede lokationer.
Formål med behandlingen
Formålet er at skabe tryghed og sikkerhed og beskytte Ældre Sagens ejendom mod hærværk og tyveri.
Retsgrundlag
Interessevaretagelse jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Ældre Sagen har en legitim interesse i at beskytte sin ejendom og tage hånd om hændelser, der kan antages at være lovstridige ved at anvende optagelser til at identificere personer og dokumentere de utilsigtede hændelser.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine oplysninger op til 14 dage efter optagelsen, medmindre optagelserne skal anvendes i særlig sammenhæng jf. formålsbeskrivelsen.
Videregivelse
Oplysninger kan videregives til politiet eller forsikringsselskab, hvis det skønnes relevant.