Om telefonvenner
Tilbuddet om Telefonvenner opstod under nedlukningen i forbindelse med Covid-19, hvor mange ældre var i tvungen eller selvvalgt isolation, og har derfor været i særlig risiko for at opleve mistrivsel og ensomhed. Med afsæt af de positive oplevelser og gode erfaringer, vi har gjort med telefonvenner under Covid-19, har Ældre Sagen valgt at gøre Telefonvenner til en permanent indsats.
Telefonvenner drives fra sekretariatet, og den daglige drift varetages af frivillige aktivitetsledere, telefonpassere og matchere, der løser deres opgaver hjemmefra på tværs af hele landet.
Aktivitetslederne har ansvaret for at koordinere og planlægge vagtplan for telefonpassere og matchere samt supervisere i opgaveløsning.
Telefonpasserne er dem, som tager telefonen, når ældre ringer til Telefonvenner. Det er deres opgave at sikre, at alle får en god behandling og oplevelse med Telefonvenner. Ofte vil dem, der ringer, gerne tilmeldes Telefonvenner, eller er mennesker, som allerede er i et telefonvenskab.
Matcherne på Telefonvenner, er dem, der laver det gode match mellem telefonvennerne. Når de har en vagt, ringer de ud til de tilmeldte og sørger for, at de får en telefonven.