Reparationscaféer
Med en reparationscafé i jeres lokalafdeling kan I bidrage til at reducere affald, ændre forbrugsmønstre og skabe viden om og lyst til grøn omstilling ved at vise, at det er muligt at reparere ting frem for at kassere og købe nyt.
Frivillige med hænderne skruet rigtigt på og lyst til at hjælpe andre bemander reparationscafeerne, som typisk holder åbent 2-4 gange pr. måned.
Besøgende kan komme med genstande, som er i stykker, fx mindre husholdningsapparater.
Opstart og økonomi
Hvis I er interesserede i at starte en reparationscafe i jeres lokalafdeling, så er der hjælp at hente.
I kan via sekretariatet søge op til 25.000 kr. til indkøb af fx materialer/værktøj, annoncering og til at holde et opstartsarrangement. Derudover er det også muligt at få hjælp til at søge Velux Fondens pulje Aktive Ældre.
Læs mere om Velux Fondens pulje "Aktive Ældre"
Materialer til markedsføring
Hvis I ønsker materialer til markedsføring af jeres reparationscafe, som bliver lokalt tilpasset, kan I kontakte frivilligkonsulent Katrine Sølyst Heinild på e-mail: ksh@aeldresagen.dk eller telefon 51 33 56 47.
Se eksempel på lokalt tilpasset folder
Retningslinjer
Reparationer udført i reparationscafeen er ikke dækket af Ældre Sagens forsikring.
Det er vigtigt, at I gør brugere af reparationscafeen bekendte med retningslinjerne. De kan fx ligge på jeres lokale hjemmeside, der hvor I fortæller om aktiviteten, eller I kan hænge dem op i lokalet, hvor I afholder reparationscafeen.
Hent retningslinjerne for reparationscaféer her
OBS: husk at få både frivillige og aktivitetsledere af jeres reparationscafe registreret som frivillige i rollen ”Reparationscafe”.