Temaarrangementer
Inspiration til jeres næste tema-arrangement i it-cafeen
Er der overskud i it-caféen til at tilrettelægge et tema-arrangement om aktuelle og relevante emner i forhold til digitalisering, så er her en tjekliste, som I kan tage med i planlægningen:
- Tema: Måske kan I finde inspiration til jeres næste temaarrangementet her: Download og åben Inspirationsbanken (version 1.1 - opdateres løbende). I er velkomne til at sende gode idéer til tema-arrangementer, som I har afholdt.
- Titel: Når I har valgt et godt tema, er næste skridt at finde en fængende og sigende titel, som vækker størst mulig nysgerrighed, og som måske også kan række ud til deltagere, der ellers kunne finde på at holde sig tilbage (måske fordi emnet har noget med it og digitalisering at gøre). Undgå så vidt muligt it-fagudtryk og sæt hellere mere fokus på den eller de udfordringer, som arrangementet tilstræber at imødekomme: Fx "Hvordan genfinder jeg gamle venner?" i stedet for "Bliv bedre til Facebook".
- Formål: Gør jer klart, hvad I gerne vil opnå med temaarrangementet? Hvad håber I på, at deltagerne får med sig hjem? Hvad kan de efterfølgende, som de ikke kunne før? Og giv dette videre til den eller dem, der eventuelt skal holde oplæg. Og tag det med i jeres annoncering.
- Målgruppen: Hvem er deltagerne? Hvor befinder de sig i forhold til at betjene de digitale løsninger, I gerne vil præsentere for dem? Skal der noget særligt til for at få netop denne målgruppe gjort nysgerrige på arrangementet?
- Tilrettelæggelse: Hvordan skal arrangementet forløbe? Husk korte oplæg eller blokke af 10-20 minutters varighed efterfulgt af plads til spørgsmål og dialog samt en strække-ben-pause efter mindst hver time.
- Invitation og annoncering: Udsend invitationen i god tid (gerne mere end 30 dage før). Lige som med titlen så skal invitationen og annonceringen kunne række ud til den primære målgruppe, som I har valgt til tema-arrangementet. Undgå også her it-fagudtryk og sæt i stedet fokus på deltagernes udbytte af at deltage.
- Roller: Sørg for at I er flere til at stå for arrangementet. Dels for at undgå aflysning ved sygdom og dels for, at I kan deles om opgaver og ansvar i forhold til det praktiske (opsætning af borde og stole, blomster til bordene, kaffe og te, kage/boller). Og som værter (hvem tager imod gæsterne i døren og viser vej ind til ledige pladser, byder velkommen, præsenterer oplægsholdere, siger farvel og tak).
I pjecen "Det gode værtskab" finder du inspiration og opmærksomhedspunkter i forhold til at gøre tema-arrangementet til en god oplevelse for flere. Fx at værtskabet allerede starter hjemme i entreen hos de mulige deltagere.