Lokale magasiner med eksterne leverandører
Et af vores Ad Hoc udvalg i 2019 skal se nærmere på, hvordan man som lokalafdeling kan arbejde med egne lokale blade og/eller magasiner, hvor eksterne leverandører står for dele af det redaktionelle samt finansiering via annoncesalg. Dette er et komplekst område, både med muligheder – men også med mange ulemper og farer.
I forhold til sidstnævnte har vi i stigende omfang igennem det seneste år – både i sekretariatet og i mange lokalafdelinger – stødt på annonce- og mediebureauer, der tilbyder ”gratis” blade/magasiner mod til gengæld at få indtjeningen fra annoncesalg. Dette kan i sig selv være godt nok, men desværre har vi oplevet flere tilfælde, hvor der bruges salgsmetoder, især i forhold til annoncerne, som i bedste fald kan kaldes betænkelige, og i værste fald nærmer sig bondefangeri med urigtige eller stærkt fordrejede oplysninger om dækning, læsning etc. Metoder, som vi i Ældre Sagen aldrig selv ville benytte os af.
Desuden er der også tilfælde, hvor man som lokalafdeling ikke får den leverance, som man var blevet stillet i udsigt.
Disse forhold vil blive diskuteret og bearbejdet i Ad Hoc udvalget, men indtil der i slutningen af 2019 kommer et resultat herfra, vil vi allerede nu bede jer som lokalafdeling om at udvise omtanke og forsigtighed, når der indgås den slags aftaler. Når et annonce- eller mediebureau – endda i vores navn - bruger ufine forretningsmetoder, vil det også smitte af på Ældre Sagens ellers så gode omdømme.
Og hvad er det så for nogle forhold, som vi – især baseret på de mange henvendelser, vi har fået igennem det seneste år – anbefaler, at man som lokalafdeling stiller skarpt på:
- I forhold til indholdet skal man være opmærksom på det redaktionelle. Står Ældre Sagen som de eneste i magasinet, eller er der andre afsendere (fx kommunen, aftenskole) med i magasinet. Og har I som lokalafdeling den endelige afgørelse over indholdet?
- Hvordan bliver det distribueret? Er det noget I selv skal stå for, står bureauet for det – og i givet fald hvordan. Bliver det omdelt til husstande, bliver det lagt tilfældige steder (biblioteker, læger etc.) og har bureauet i givet fald en konkret aftale om det? Og hvor længe regner bureauet med at publikationen ”lever”, og er det et sanddrueligt bud?
- Hvordan sælger bureauet annoncerne? Er deres salgsargumenter redelige og reeelle? Det kan være svært som ikke-fagmand at vurdere prisen, men overdriver bureauet oplag, læsertal, distribution, levetid eller giver andre urigtige oplysninger.
- Erfaringer fra andre lokalafdelinger. Hvis bureauet siger, at de har indgået en aftale med en anden lokalafdeling – så tjek op på det.
Generelt er det altid en god ide at kontakte andre lokalafdelinger, som har benyttet udbyderen, for at høre hvilke erfaringer de har fået.
Du er også altid velkommen til at kontakte din foreningskonsulent, Kommunikationschef Maria Luisa Højbjerg eller Marketingchef Torben Schack.
For at understrege her til sidst: Vi laver ikke fra sekretariatets side aftaler med udgivere eller andre, som forpligter lokalafdelingerne!
Torben Schack Direkte: 33 96 86 43 ts@aeldresagen.dk |
Maria Luisa Højbjerg
|