Information til social-humanitære aktivitetsledere om MitID og ny Digital Post
Orientering om MitID og næste generation Digital Post
Til social-humanitære aktivitetsledere
2021 byder på nye digitale løsninger fra det offentlige. Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag de nye løsninger.
De kommende løsninger er:
- MitID - som erstatter NemID.
Anledningen til at forny NemID, er, at kontrakten for det nuværende NemID udløber.
MitID forventes indfaset fra oktober 2021 og løbende frem til 2022.
Læs mere om MitID
- Næste generation Digital Post - en nye løsning, som erstatter den nuværende Digital Post.
Næste generation Digital Post træder i kraft 30. november 2021.
Læs mere om næste generation Digital Post
Derfor er det også relevant for ældre
Uanset om vi er unge eller ældre, vil de nye, digitale løsninger have stor betydning for, om vi fx kan læse post, logge på netbank, borger.dk, se vores lægetider, kommunikere med kommunen og foretage netkøb.
Løsningerne har betydning for alle, som i dag har NemID og anvender Digital Post eller som i dag er fritaget for Digital Post, men som fremadrettet gerne vil prøve kræfter med den digitale verden. Ældre Sagens vurdering er, at ældre, der ikke er it-stærke, vil have behov for hjælp til at komme på og følge med.
Ældre Sagen skønner, at ca. 7 ud af 10 over 65 år i dag benytter sig af nøglekortet i pap. Med det kommende MitID erstattes nøglekortet med en ny app eller en fysisk kodeviser eller en kodeoplæser for dem, der ikke har en smartphone eller ønsker at benytte appen. Dette betyder, at rigtig mange ældre skal have hjælp og læring til at kunne komme på og anvende de nye løsninger.
Der er hjælp at hente lokalt
Løsningerne er ejet af det offentlige, og Digitaliseringsstyrelsen har sammen med private it-firmaer udviklet løsningerne. Det er det offentlige, der har ansvaret for, at vi borgere får mulighed for at komme med over på de nye løsninger.
Ligesom i 2014, da Digital Post blev implementeret og udrullet, vil Ældre Sagen gerne understøtte hjælpen og læringen til ældre. Som noget helt unikt, har Ældre Sagen 1800 it-frivillige, der i lokale it-caféer, på temadage med oplæg eller kurser klæder ældre på til at kunne komme på og følge med den digitale udvikling.
It-frivillige kan i denne sammenhæng understøtte med en lokal hjælperolle og klæde ældre på til at blive fortrolige med de nye løsninger og anvende dem i praksis til at kommunikere med det offentlige, gå på netbank, foretage netkøb og meget mere.
Målet er at sikre, at der er hjælp at hente for ældre – ingen skal efterlades på perronen!
Din rolle
Som social-humanitær aktivitetsleder kan du støtte dine frivillige ved at videreformidle følgende budskab:
I Ældre Sagens lokalafdelinger vil der være it-støtte at få for alle ældre, der måtte have brug hjælp til MitID og Næste generation Digital Post. Det kan være i form af it-caféer, kurser, oplæg, eller hjælp i hjemmet. Hjælpen er både til frivillige, medlemmer og ikke-medlemmer. Da det er forskelligt, hvilke tilbud der findes lokalt, skal man kontakte den lokale it-aktivitetsleder for at høre nærmere. Kontaktinfo finder man på lokalafdelingens hjemmeside.
Læs mere
På ældresagen.dk og Frivilligportalenfinder medlemmer og frivillige nyhedssider om de kommende løsninger.
Herudover henviser Ældre Sagen til informationen, FAQ og meget mere på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside