Stor skepsis overfor velfærdsteknologi i befolkningen
Robotstøvsugere, skærmbesøg, teknologi til medicinhåndtering og genoptræning ved hjælp af teknologi kan være fantastisk, når det gør vores liv bedre.
Men for nogle giver velfærdsteknologi ingen mening, hvis de ikke er i stand til at bruge det.
Derfor skal vi have ret til at sige ’nej tak til velfærdsteknologi’ – hvis det ikke passer til den enkeltes behov, ønsker og livskvalitet.
Vi skal have ret til at sige nej
Det mener Ældre Sagen og Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup, der nu stiller krav om velfærdsteknologiske rettigheder for befolkningen.
Mennesker, der i dag modtager hjemmehjælp, er så svækkende, at de ikke vil være i stand til selv at tømme, rengøre og reparere en robotstøvsuger.
Omvendt tvinger kommuner ældre, syge mennesker til at købe en dyr robotstøvsuger, selvom de er visiteret til praktisk hjælp. Der er brug for en reform på det her område.
Ny undersøgelse viser vejen
En ny befolkningsundersøgelse, som Epinion har lavet for Ældre Sagen viser, at befolkningens holdning til velfærdsteknologi står i skarp kontrast til den virkelighed, flere kommuner er på vej til at gennemføre.
- 70 pct. mener, at ældre selv skal kunne tilvælge og fravælge velfærdsteknologi
- 87 pct. mener, at kommunen har ansvaret og skal betale for teknologien
- 89-91 pct. mener, at installation, oplæring, reparation og sikkerhed er kommunens ansvar
Bjarne Hastrup mener, det er på høje tid, at lovgivningen bliver ændret, så kommunerne ikke kan kræve, at man selv skal betale for helt nødvendige hjælpemidler. Samtidig skal der indføres velfærdsteknologiske rettigheder for befolkningen.
- Velfærdsteknologi kan være fantastisk, når det gør menneskers liv bedre. Problemet opstår, når det ikke gør menneskers liv bedre. Velfærdsteknologi må aldrig erstatte menneskeligt nærvær, tryghed og omsorg, siger Bjarne Hastrup.