FORRETNINGSORDEN 2024 og KOMMISSORIUM FOR DE REGIONALE SUNDHEDSUDVALG
FORRETNINGSORDEN 2024
Ældre Sagens vedtægtsbestemmelser vedrørende Distrikter
12.1 Lokalafdelingerne i et geografisk afgrænset område indenfor en region udgør et distrikt og lokalafdelingerne i området er medlem af distriktet. Lands-bestyrelsen skal godkende evt. ændringer i distriktsopdelingen efter indstilling fra de berørte distrikter.
12.2 Distriktet ledes af en distriktsledelse, der som minimum skal bestå af: formand, næstformand og kasserer. Ledelsen vælges i april måned af formændene i lokalbestyrelserne. Distriktet fastlægger selv sin forretningsorden.
12.3 Distriktets opgave er at skabe netværksaktiviteter, vidensdeling og inspiration for de frivillige i distriktets lokalafdelinger.
12.4 Distriktets ledelse har ansvaret for distriktets aktiviteter jf. §12.3. Distriktet nedsætter grupper, der har til opgave at skabe netværksaktiviteter, vidensdeling og inspiration for de frivillige i distriktets lokalafdelinger.
15.1 Delegeretforsamlingen består af Ældre Sagens Landsbestyrelse, samt af formanden fra hver enkelt lokalbestyrelse. Endvidere deltager formænd for koordinationsudvalg og distriktsformænd, som ikke er delegerede, uden stemmeret, men med taleret.
Distrikt 10 omfatter lokalafdelingerne i kommunerne
Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, København (5 lokalbestyrelser: Amager2300, Brønshøj-Vanløse, København City, Valby og Østerbro), Lyngby - Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk, i alt 21 lokalbestyrelser.
1 Formål
Distriktets formål er at varetage lokalbestyrelser og koordinationsudvalgenes interesser ved vidensdeling samt at give inspiration til det lokale arbejde, blandt andet ved fælles arrangementer, temadage, afholdelse af specielle kurser, erfaringsudveksling m.m. for de deltagende lokalbestyrelser og deres kontaktpersoner indenfor Ældrepolitik, Sundhedspolitik, Social/humanitære opgaver, IT, mad og motion samt kursusudvalg.
2 Distriktets sammensætning
Distriktsforsamlingen består af formanden, næstformanden eller en stedfortræder fra hver lokalbestyrelse samt Distriktsledelsen.
Formænd for koordinationsudvalg, som ikke er lokalbestyrelsesformænd, deltager i distriktsmøderne på lige fod med lokalbestyrelsesformændene, dog uden stemmeret. Formænd for udvalg der er valgt udenfor distriktsforsamlingen, kan deltage i distriktets møder uden stemmeret.
3 Distriktets ledelse
Distriktsledelsen består af formand, næstformand / næstformænd, og kasserer og sekretær, som vælges hvert år på årsmødet i april. Distriktsledelsen kan vælges uden for distriktsforsamlingens kreds, dog er medlemskab af Ældre Sagen samt bopæl i distriktets område en forudsætning.
Distriktskoordinatorerne og en repræsentant for Det Regionale Sundhedsudvalg indgår i distriktsledelsen.
Distriktsledelsen inviterer den af Ældre Sagens Landsbestyrelse udpegede kontaktperson med til alle møder.
Distriktsledelsen afholder ledelsesmøder efter behov. Ledelsesmøderne planlægges for et år frem til og med distriktets årsmøde i april.
Distriktsledelsen samarbejder tæt med landsforeningen Ældre Sagens foreningskonsulent.
4 Indkaldelser til og referater af Distriktsledelsens møder
4.1 Ledelsesmøder
Dagsorden udsendes 14 dage forinden mødets afholdelse. Sekretæren sender i samarbejde med formanden indkaldelsen.
Referatet sendes til lokalafdelingsformændene for lokalafdelingerne i distriktet, distrikts-ledelsen, Landsbestyrelsens kontaktperson, foreningskonsulenten og eventuelt til andre efter aftale. Distriktsledelsen forventer, at lokalafdelingsformændene orienterer egne lokalbestyrelser.
Dagsorden og referater publiceres på distriktets hjemmeside
4.2 Daglig ledelse / forretningsudvalget
Formand, næstformand/-mænd, kasserer og sekretær udgør distriktets forretningsudvalg, der med ansvar over for Distriktsledelsen varetager distriktets daglige opgaver, herunder økonomi.
Forretningsudvalget mødes efter behov.
4.3 Forfald
I tilfælde af varigt forfald kan Distriktsledelsen supplere sig.
5 Udvalg og Erfagrupper
Distriktet har nedsat følgende udvalg:
-
It-udvalg
-
Kultur- og Arrangementsudvalg
-
Motionsudvalg
-
Socialhumanitært udvalg
-
Ældrepolitisk udvalg
Udvalgene har indtil 5 medlemmer og ledes af en formand (distriktskoordinatoren). Hvert udvalg holder 2-3 årlige møder, følger udviklingen på området og kommer med forslag til 2-3 årlige temadag(e) efter behov. Se desuden inspirationspapir vedr. koordinatorens rolle.
De nedsatte udvalg arbejder med reference til Distriktetsledelsen.
Fælles med Distrikt 9 er nedsat Det Regionale Sundhedsudvalg for Region Hovedstaden
Distriktsledelsen kan nedsætte faglige erfagrupper for vidensdeling- og udvikling på tværs.
Referater fra udvalgs-, tema- og erfamøder publiceres på distriktets hjemmeside.
6 Økonomi
Distriktsledelsen administrerer distriktets økonomi, som baserer sig på kontingentandele og andre tilskud fra landsforeningen Ældre Sagen.
Distriktets økonomi behandles på alle møder i Distriktsledelsen. Kassereren afrapporterer aktuelt indestående i pengeinstitut, udgifter og indtægter siden sidst.
Der udbetales rejsegodtgørelser til deltagere i Distriktsmøder. Koordinatorer og medlemmer af udvalg, der er udpeget af Distriktsledelsen, får udbetalt rejsegodtgørelse ved deltagelse i planlægningsmøder og kurser inden for egen gruppe.
Medlemmer af Distriktsledelsen og områderedaktører modtager i overensstemmelse med Ældre Sagens Etiske Retningslinjer, et beløb til dækning af telefon- og IT-udgifter.
Vedtaget på distriktsforsamlingsmøde 20. september 2024
……………………………………
Palle Skov
Formand
Ny samlet tekst for
KOMMISSORIUM FOR DE REGIONALE SUNDHEDSUDVALG
gældende fra Landsbestyrelsens beslutning herom. Godkendt på møde 27-28. juni.
§ 1. Navn og organisering
I hver af landets fem regioner repræsenteres Ældre Sagen af et Regionalt Sundhedsudvalg.
Sundhedsudvalgets medlemmer udgøres af repræsentanter fra de distrikter i Ældre Sagen, som hører under de pågældende regioner:
- Region Nordjyllands sundhedsudvalg udgøres af D1
- Region Midtjyllands sundhedsudvalg udgøres af D2 og D3
- Region Syddanmarks sundhedsudvalg udgøres af D4, D5 og D6
- Region Sjællands sundhedsudvalg udgøres af D7 og D8
- Region Hovedstadens sundhedsudvalg udgøres af D9 og D10.
I hvert regionale sundhedsudvalg udpeges repræsentanter for Ældre Sagen til at deltage som medlem og som stedfortræder i den pågældende regions patientinddragelsesudvalg (jf. BEK nr. 257 af 19/03/2014 om patientinddragelsesudvalg) – også kaldet PIU.
Efterfølgende indstiller distrikterne de udpegede repræsentanter til formel godkendelse af landsbestyrelsen. Det er landsbestyrelsen, der formelt indstiller PIU-repræsentanter til regionerne (Regionsrådene).
Funktionsperioden for både medlem og stedfortræder følger regionsrådets valgperiode, hvilken er 4 år regnet fra den førstkommende første i kalenderåret, der følger umiddelbart efter at valg har fundet sted. Begge afgår den 31. december i det kalenderår nyt valg til regionerne finder sted.
§ 2. Formål
Ældre Sagens regionale sundhedsudvalg og PIU-repræsentanter arbejder med Ældre Sagens strategiske indsatsområder, ved at:
- synliggøre Ældre Sagen og dens synspunkter overfor regionerne
- synliggøre distrikternes arbejde og synspunkter overfor regionerne omkring sundheds- og sygehusproblematikker
- sætte fokus på ældres forhold og problemer i forhold til sygehusene
- formidle viden, kontakt, ideer mv. til Ældre Sagens frivillige
- •opsøge, indsamle og formidle viden om området
- samarbejde med de ældrepolitiske frivillige om tværsektorielle emner
-
§ 3. Opgaver
Ældre Sagens regionale sundhedsudvalg og PIU-repræsentanter løser opgaver indenfor Ældre Sagens strategiske indsatsområder.
- Udvalget indgår i en dialog med regionen på politisk og administrativt niveau
- Udvalget danner baggrund for PIU-repræsentanternes indsats i PIU
- Udvalget indgår i en dialog med koordinationsudvalgene og/eller lokalafdelinger
- Udvalget kan afholde møder med sundhedspolitiske grupper i distrikterne
- Udvalget kan trække på kompetencerne i Ældre Sagens sekretariat
- Udvalget drager omsorg for at informere/markedsføre sine aktiviteter gennem pressekontakt o.l.
§ 4. Medlemmer
Udvalget, der udpeges hvert år i april, består af 1-3 medlemmer fra hvert distrikt samt det udpegede medlem til deltagelse i PIU og dennes stedfortræder - dog minimum 5 medlemmer i alt
Udvalgets formand er ansvarlig for pressekontakt.
§ 5. Økonomi
De ti distrikter tildeles tilsammen hvert år kr. 250.000,- øremærket til arbejdet i de fem regionale sundhedsudvalg. Midlerne følger sundhedsudvalget i hver region og anvendes til dækning af møder, temadage og andre aktiviteter i regi af sundhedsudvalget inkl. kørselsgodtgørelse.
Udvalget udarbejder og fremsender oplæg til næste års budget senest primo november til godkendelse.
Udgifter udover budget skal accepteres og godkendes af distriktsformand/distriktsformænd i regionen.