Når du udtaler dig til tv eller radio – 15 gode råd
Det er krævende at blive interviewet til radio og tv – særligt, når du er på live. Men der er gode huskeregler og teknikker, som kan hjælpe dig med at brænde igennem æteren og nå ud til lige præcis dit publikum.
15 gode råd:
- Tal til din målgruppe i et sprog, de genkender.
- Tal i korte og klare sætninger, så journalisten ikke skal klippe for meget i dine udtalelser.
- Skær ind til benet. Fokuser på et enkelt kernebudskab og sørg for at få det sagt tidligt i interviewet - du har ikke meget taletid.
- Find tre forskellige måder at sige dit kernebudskab på.
- Gentag gerne dine budskaber flere gange.
- Vær konkret. Undgå embedsmandssprog og abstrakte udtryk ingen udenfor Ældre Sagen forstår, som fx social-humanitær.
- Skab letforståelige billeder – så husker folk bedre det, du siger. Et eksempel kunne være: ”Når digitaliseringstoget buldrer afsted med speederen i bund, så risikerer vi, at en stor gruppe ældre bliver overhalet”.
- Byg en ”bro”, hvis du vil et andet sted hen i interviewet end journalistens spørgsmål lægger op til – det kan fx være, at du er bange for ikke at få tid til at understrege dit budskab - tag styringen. Sig fx: "lad mig lige begynde et andet sted". Eller: "Det man skal læge mærke til her".
- Tænk over lokaliteten. Stil dig ikke foran en rodet baggrund eller et sted, hvor der går mange mennesker – det kan skabe forvirring i billedet og fjerne fokus fra det, du siger.
- Hvis det er et båndet indslag (dvs. ikke live), så bed om at få det taget om, hvis du ikke er tilfreds med dit eget citat. Du kan ofte få mulighed for at omformulere dig.
- Hav en grimasse, der passer til konteksten. Handler det fx om alvorlige nedskæringer på ældreområdet, så understøtter det ikke dit budskab at smile og se glad ud. Er det omvendt en kåring, et glædeligt arrangement, eller andet med en positiv baggrund, så husk at udstråle – naturlig – begejstring.
- Husk at du repræsenterer Ældre Sagen – sig derfor ikke ”jeg mener”, men ”Ældre Sagen mener".
- Husk at et interview er en professionel samtale, hvor din opgave er at levere markante, men letforståelige budskab(er).
- Du skal forvente at intervieweren stiller kritiske spørgsmål – hav modsvar i baghånden.
- Husk, det er meget naturligt, hvis du er nervøs, men at det også er i journalistens interesse, at interviewet bliver en god oplevelse.