Opkaldslister og samtykke fra pårørende
Opkaldslister
Som frivillig tryghedsopkalder modtager man en opkaldsliste med navn, telefon og adresse på dem, man skal ringe til hver morgen. Nogle steder får man også navn og kontaktoplysninger på deres pårørende mens det andre steder kun er de frivillige aktivitetsledere, der har kontaktoplysningerne til de pårørende.
Opkaldslisterne skal være ajourførte, og pårørende til en modtager af tryghedsopkald skal give samtykke til, at vi behandler deres kontaktoplysninger.
Oplysningerne deles kun med de frivillige, hvor det har relevans, dvs. dem der er aktive tryghedsopkaldere eller dem, der har ansvaret for aktiviteten. Listerne kan uddeles både på print og digitalt, via mail.
Samtykke fra pårørende ved nye aftaler om tryghedsopkald
Persondataforordningen (GDPR) kræver, at I får et samtykke fra de pårørende til, at I kan henvende jer, hvis den ældre ikke tager telefonen. Det er tilstrækkeligt med et mundtligt samtykke, som fx kan indhentes over telefonen. Blot er det vigtigt at sørge for at notere datoen for samtykket på aftalen med ny telefonstjerne-bruger . Skriv samtidigt (MS) ud for datoen.
Når du ringer til de pårørende, skal du oplyse om, hvad aftalen indebærer, samt at Ældre Sagen er dataansvarlig. Læs gerne teksten fra aftalens side 2 op.
Det er ikke et krav, at nogen overhører det mundtlige samtykke som dokumentation. Dokumentation for det mundtlige samtykke vil kun være aktuelt, hvis der en dag opstår en konflikt, hvor det kan være gavnligt, at nogen kan verificere at de overhørte samtykket. Ønsker I alligevel at gøre det på denne måde, så notér også navnet på den frivillige, der overhørte samtykket.
Hent blanketten til aftale med ny telefonstjerne-bruger
Ajourføring af kontaktinformationer
Det er vigtigt, at vores oplysninger er ajourførte, hvis der skulle ske noget. I kan have en årlig uge, hvor tryghedsopkalderne forhører sig hos dem, de ringer til, om oplysningerne på de pårørende stadig er aktuelle. Har I fået e-mailadresser på de pårørende, kan I selv skrive til dem og tjekke, at oplysningerne er ajourførte. Bed jeres frivillige om altid at give aktivitetslederen for tryghedsopkald besked, hvis de hører om kontaktoplysninger, der skal ændres.
Opbevaring af udfyldte aftaler og opkaldslister
Vi har pligt til at behandle alle personoplysninger fortroligt. Derhjemme bør opkaldslister og udfyldte aftaler pakkes væk i en skuffe/skab eller gemmes på ens private computer. Det samme gælder på et kontor, man deler med andre, fx andre foreninger. Lav altid et personligt, sikkert login til computeren.
Sletning af opkaldslister
Bed de frivillige om at slette den gamle liste, når I sender en opdateret liste til dem, og husk, at det er vigtigt, at man sletter alle lister, når man stopper som frivillig.