Den gode velkomst
Det er vigtigt at tage godt imod nye frivillige vågere, så de nye frivillige føler sig velkommen og I kan få et godt samarbejde. Vi har skrevet 3 vigtige råd til, hvordan I tager godt imod nye frivillige vågere.
Hold en grundig samtale
Husk altid at invitere nye frivillige til en grundig samtale, inden de bliver vågere, både for at I kan være trygge ved at sende dem ud på en vågeopgave og for at sikre, at vågetjenesten er noget for dem. Derfor er det også bedst altid at være to om at afholde samtaler med nye vågere.
I guiden om vågetjenesten kan du få inspiration til samtaler med nye vågere og tips, til hvordan I tager godt imod nye frivillige i jeres vågegruppe.
Registrér nye frivillige
De nye frivillige skal registreres i vågetjenesten. Det bliver de ved at underskrive en aftale om frivillig indsats i Ældre Sagen.
Hent blanket: Aftale om frivillig indsats i Ældre Sagen
Id-kort
Vågerne skal have udleveret et Id-kort med foto, som de skal bære synligt, når de er ude på en vågeopgave.
Id-kortet skal bestilles i Sekretariatet, når vågeren er blevet registreret i listeværkstøjet. Id-kortet bestilles ved at sende en mail til Per Jacobi pj@aeldresagen.dk med følgende information:
- Vågerens navn
- Et foto af vågeren
- Adressen på modtageren af Id-kortet
Øvrig inspiration
I kan læse mere om den gode velkomst her: Velkomstfilm til nye frivillige
I kan også læse om det gode værtsskab her: Det gode vaertskab