Lokalafdelingen
Lokalafdelingerne spiller en afgørende rolle i Ældre Sagens arbejde. Her mødes frivillige og medlemmer om sociale arrangementer, aktiviteter og en stærk social-humanitær indsats.
Lokalbestyrelsens opgaver og ansvar
Lokalbestyrelserne i Ældre Sagens 215 lokalafdelinger har det overordnede ansvar for at tilrettelægge aktiviteter, forvalte økonomien og sikre, at lokalafdelingens arbejde følger Ældre Sagens landsdækkende strategi. Bestyrelserne består af frivillige medlemmer, der vælges på det årlige årsmøde, og som mødes regelmæssigt for at planlægge og koordinere den lokale indsats.
Lokalbestyrelsen står for at lede og organisere afdelingens arbejde, sørge for, at der er sammenhæng mellem den nationale strategi og de lokale behov, og sikre en stærk ældre- og sundhedspolitisk indsats over for kommunen og andre myndigheder.
Sammen med aktivitetsledere for hver frivilligaktivitet har bestyrelserne også et ansvar for, at rekruttere nye frivillige, skabe trivsel blandt de frivillige og sikre at de får den nødvendige støtte til at udføre deres opgaver.
Ældre Sagens frivilligkonsulenter
I Ældre Sagens Sekretariat er der lønnede frivilligkonsulenter, som servicerer lokalafdelinger, koordinationsudvalg og distrikter med det foreningsmæssige og understøtter den frivillige indsats gennem kurser og rådgivning.