Inspiration og Tips
Tips til indhold og struktur i de lokale nyhedsbreve til medlemmerne.
Vi har samlet nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du sender lokale nyhedsbreve.
- Vær relevant for modtageren
Husk at du skriver til medlemmerne i jeres lokalafdeling. Der er forskel på at skrive til medlemmer og til frivillige. Frivillige har ofte brug for en anden information end medlemmerne. Lokale nyhedsbreve er målrettet medlemmerne, så information, som kun vedrører frivillige, skal ikke med i det lokale nyhedsbrev. - Vær tydelig, direkte og nem at forstå
Formulér dig klart og enkelt. Sørg for, at indholdet ikke er indforstået eller kan misforstås. Få evt. en anden til at læse teksten igennem, inden du sender nyhedsbrevet og få feedback. Det gør dit nyhedsbrev bedre.
Med det nye værktøj til Lokale nyhedsbreve, sendes nyhedsbrevet til alle medlemmer i lokalafdelingen som har ønsket at modtage det, og det er vigtigt at være opmærksom på, at budskaberne skal være forståelige for alle – også for nye medlemmer og medlemmer, som ikke er vant til at komme i lokalafdelingen. - Vær tydelig som afsender
Der må ikke være tvivl hos modtagerne om, hvem afsenderen er. Det lokale nyhedsbrev er Lokalafdelingens kommunikationskanal, hvilket er det, medlemmerne har sagt ja tak til, og jeres lokalafdeling skal altid fremstå tydelig som afsender af nyhedsbrevet.
Lokale nyhedsbreve må ikke anvendes som reklame- eller kommunikationskanal for andre. Har I et tilbud fra en af jeres samarbejdspartnere, som I ønsker at sende til medlemmerne, kan I fx anvende ”Ekstra indholds felt”. Her kan I skrive om/introducere tilbuddet med jeres egne ord, så I selv fortsat fremstår som afsender af det samlede nyhedsbrev. For at lokalafdelingen kan stå som afsender, skal lokalafdelingen vurdere indholdet som værende af særlig interesse og relevans for medlemmerne. Det kan være hensigtsmæssigt, at lade denne type indhold indgå som en del af det samlede indhold, dvs. være ét blandt flere lokale indholdsemner, så medlemmerne får oplevelsen af et interessant og relevant lokalt nyhedsbrev.
Er du i tvivl om, hvorvidt et bestemt indhold er relevant eller ”indenfor skiven”, kan det være fordi det ikke hører hjemme i det lokale nyhedsbrev. Derfor: Hvis du er i tvivl, så lad være med at sende det ud. - Hav styr på links
Har du links i nyhedsbrevet, så tjek, at de virker som de skal. - Test test test
Send altid en test mail til dig selv, inden du sender nyhedsbrevet til medlemmer. Se på det med ”kritiske øjne” og vurdér, om du er tilfreds med resultatet:- Har du det rette indhold?
- Ser det pænt ud?
- Er det forståeligt?
- Virker alle links?
- Osv.
Det er jeres lokalbestyrelse, som bestemmer udsendelses frekvens samt hvilket indhold I ønsker i nyhedsbrevene. Det er blot vigtigt at holde sig for øje, at modtagerne skal finde indholdet relevant og brugbart, da de ellers kan melde sig fra igen.