Sådan håndterer du pressen
4 ting du skal være opmærksom på, når en journalist ringer til dig
- Hvad er det for et medie? Er det tv, radio, lokalavis, eller et internetmedie?
- Hvad handler historien om?
- Hvad er din egen rolle? Er du ham/hende, der kan udtale sig, eller skal du videreformidle kontakten til en anden?
- Journalister har alle kort tid, så brug ikke for lang tid på at reagere.
Der findes især to grupper af journalister:
Dem, der tager de landsdækkende historier, og dem, som tager de lokale og regionale historier.
Lokal- og regionaljournalister er ofte ikke interesserede i at høre om, hvad Ældre Sagen gør på den nationale bane. De interesserer sig mere for den lokale eller regionale vinkel. Derfor ringer de til lokalafdelingerne for at få jeres udtalelser.
Hvis du skal udtale dig til pressen – 6 gode råd
- Lyt til, hvad journalisten vil.
- Bed om lidt tid til at undersøge sagen.
- Aftal et tidspunkt, hvor du ringer tilbage, så du får tid til at forberede dig og fx skaffe eksempler og tal. Tag fat i Sekretariatet, hvis du har brug for hjælp herfra.
- Taler du til citat, så spørg hvilken sammenhæng citatet indgår i, og bed om at få det til gennemsyn, så du ved, hvad du bliver citeret for.
- Er der fejl i citatet, så vær ikke bange for at bede journalisten om at rette det. Ordentlige journalister går op i at citere korrekt.
- Spørg, hvornår historien bliver bragt?
Når du ringer til pressen - 7 gode råd
Hvis du har en god historie, du gerne vil have i et medie, er der flere ting, du skal have in mente.
- Hvad er din egen rolle? Skal du udtale dig? Skal en anden udtale sig? Er det reklame for et arrangement eller noget helt fjerde?
- Vær konkret med dit budskab – hvad eller hvem handler din historie om? Formuler er par sætninger med de vigtigste budskaber. Vær altid parat til at besvare, hvorfor vi mener det, vi mener, og hvorfor vi gør som vi gør.
- Hav fakta klar i form af tal og statistik – giv dog ikke for mange, da det kan forvirre. Men et enkelt tal eller to er altid en god indgangsvinkel – især hvis du har noget at sammenligne med,
- Hvad er der af konsekvenser? Hvilke konsekvenser har fx nedskæringer på ældreområdet, og hvad betyder det for de ældre?
- Skab billeder. Fx: kommunens ældre risikerer at blive syge af snavs og bakterier i deres eget hjem, hvis byrådet gør alvor af hensigter om at spare penge på rengøringer hos de ældre.
- Pas på abstrakte ord, fx socialhumanitær (Mange uden for Ældre Sagen ved ikke hvad betegnelsen dækker over).
- Vend historien med en anden før du udtaler dig - det kan hjælpe dig med at få overblik og klarhed.
Når du skriver en pressemeddelelse – 7 gode råd
En pressemeddelelse egner sig godt til budskaber, du gerne vil have i flere medier. Pressemeddelelsen er velegnet til enkle historier, fx hvis I får en ny formand, eller tilbyder en ny aktivitet.
- Vær konkret – hvad er dit budskab?
- Hvem er din målgruppe? Er det nye frivillige, politikerne, nye medlemmer eller noget helt fjerde?
- Skriv max 1 A4-side – gerne kortere.
- Skriv det vigtigste først. Kom altid med svarene på de vigtigste hv-ord (fx hvad handler det om? hvorfor er det vigtigt? Hvor sker det? Hvordan sker det?)
- Lav en fængslende, kort og klar overskrift. Det er den, som fanger modtageren og skal gøre ham/hende interesseret i at læse hele pressemeddelelsen.
- Husk altid afsender og kontaktinformation, fx dit navn, din e-mail og dit telefonnummer, hvis journalisterne har opfølgende spørgsmål.
- Brug gerne citater i din pressemeddelelse.
Andre gode tips til pressearbejdet i lokalafdelingen
- Lav et kartotek over journalister og medier.
- Bliv et kendt ansigt udadtil – besøg fx den lokale medieredaktion og hold møder med journalister. Skab relationer.
- Tænk på din egen kasket – er du privatperson, frivillig i Ældre Sagen eller noget helt tredje, når du udtaler dig?