Nord Advertising og magasinet "Seniorliv"
Sekretariatet har ikke lavet aftale om magasinet ”Seniorliv”
Flere lokalafdelinger har spurgt sekretariatet, om det er korrekt, at der er lavet en central aftale med Nord Advertising om, at lokalafdelinger skal tage imod et antal eksemplarer af magasinet ”Seniorliv” til lokal uddeling.
Dette er ikke tilfældet!
Vi laver ikke fra sekretariatets side aftaler om magasiner eller andet, som på nogen måde forpligter lokalafdelingerne.
Vi hverken kan eller vil bestemme over, hvad lokalafdelinger gør i denne henseende. Nogle har lavet aftaler med Pandrup, nogle med Sky Media, nogle med lokale medier - og andre med Nord Advertising. Og det er jo altid fristende med noget der er gratis…
Man skal dog være opmærksom på, at man som lokalafdeling kan blive sat ind i en redaktionel sammenhæng, som man ikke nødvendigvis selv kan styre, og det kan forventes at Nord Advertising – eller andre udgivere – vil bruge Ældre Sagen som et "flagskib" og salgsargument, både i forhold til andre i bladet og i forhold til annoncører.
Ældre Sagen kan dermed risikere at stå som afsendere af budskaber vi ikke ønsker at stå bag.
Vi har generelt en lidt skeptisk holdning til denne type af publikationer, og effekten af at ligge et antal steder rundt i lokalområdet. Men som nævnt er det ikke noget vi som sekretariat kan "bestemme" over.
Vi anbefaler dog, at man som lokalafdeling går ind i det med åbne øjne – og den risiko, der er ved at man let kan komme til at stå som ”ejer” af nogle budskaber – og et kvalitetsniveau – som man ikke har kontrol over.
Lokalafdelingen bestemmer måske selv fuldstændig over de sider, der er ens egne, men hvad med resten af de redaktionelle sider? Er det en anden kunde som fx FOF eller, eller kan der også være skjulte reklamer, altså betalte sider forklædt som redaktionelt?
Som lokalafdeling skal man også være opmærksom på forhold som:
- Distribution (hvad er det helt præcist for nogle steder, bladet lægges, og har de aftaler herom – eller skal lokalafdelingen selv stå for det)
- Hvem der i øvrigt er med i publikationen (vi har se FOF/AOF eller tilsvarende som eksempel)
- Hvordan de har tænkt sig at sælge annoncerne
Og så er det altid en god ide at kontakte andre lokalafdelinger, som har benyttet udbyderen, for at høre hvilke erfaringer de har fået.
Du er også altid velkommen til at kontakte din foreningskonsulent, kommunikationschef Maria Luisa Højbjerg eller marketingchef Torben Schack.
For at understrege her til sidst: Vi laver ikke fra sekretariatets side aftaler med udgivere eller andre, som forpligter lokalafdelingerne!
Med venlig hilsen
Maria Luisa Højbjerg Torben Schack
Kommunikationschef Marketingchef