Gode ekspempler på rekrutteringsindsatser
Rudersdalmodellen
Rudersdalmodellen er en måde, hvorpå Rudersdal lokalafdeling har fået hele deres aktivitetsprogrammet med i den lokale ugeavis flere gange om året.
Løsningen er gratis for Rudersdal lokalafdeling, da annoncerne i bunden af opslaget betaler udgifterne. I 2015 nedlagde i Rudersdal lokalafdeling deres lokale blade. Dialogen med medlemmerne er siden foregået ved annoncering i Rudersdal Avis med en dobbeltsidet (midtersideopslag) ni gange årligt. Der annonceres ikke i månederne juni, juli og december.
Formålet med samarbejdet med Rudersdal Avis er at styrke synligheden af Ældre Sagen i Rudersdal og deres mediepartnere, ikke kun over for Ældre Sagens medlemmer, men for alle borgere i Rudersdal.
For både at skabe nye og nærværende aktiviteter og for at sikre økonomien i initiativet, samarbejder Rudersdal lokalafdeling med op til seks virksomheder, som indgår i et medie- og aktivitetssamarbejde. Rudersdal lokalafdeling samarbejder kun med én virksomhed fra hver branche. Virksomheden skal have en markant og seriøs lokal profil og have en særlig interesse i at være i dialog med lokalafdelingens ca. 10.276 medlemmer.
Ældre Sagen i Rudersdal finder selv annoncørerne/partnerne og sælger annoncepladserne. Partnerne kan f.eks. være fx ejendomsmæglere, forsikringsselskaber, bedemænd, advokater og formuepleje. Partnerskabet aftales for et år ad gangen, startende fra januar. Samarbejdet koster 28.800,00 kr. eksklusiv moms pr. år. Beløbet faktureres i de måneder, hvor der annonceres, med 3.200 kr. eksklusivmoms. Af hensyn til muligheden for at kunne fradrage moms faktureres der direkte fra Rudersdal Avis.
Læs mere om Rudersdalmodellen her
Hvidovremodellen
Hvidovre lokalafdeling bruger bevidst deres arrangementer og aktiviteter til at få flere frivillige. De har lavet en tilmeldingsblanket, hvor man som deltager både kan tilmelde sig nyhedsbrevet til medlemmer, samt blive ringet op og høre mere om, hvordan man kan være frivillig i Ældre Sagen.
Tilmeldingerne fungerer også som et lod i puljen til en præmie, som fx kan være en gavekurv, hvilket skaber et ekstra incitament til at tilmelde sig.
Se et eksempel på en lignende tilmeldingsblanket her
Del dine gode erfaringer
Har du andre gode og konkrete eksempler på, hvad der virker, når man skal rekruttere frivillige? Så skriv til os i sekretariatet, så andre lokalafdelinger også kan få nytte af jeres viden.
Kontakt akademisk medarbejder Silas Blomquist på tlf. 23 64 69 86 eller skriv til os på: lokalfokus@aeldresagen.dk