Den gode invitation
Problemstilling
Der er et hav af tilbud om aktiviteter i lokalmiljøet, men mange oplever måske ikke at tilbuddene henvender sig direkte til dem. En invitation kan hurtigt "drukne" i rækken af mange tilbud, og hvad er det, der gør at man føler sig særligt talt til, og får lyst til at komme til arrangementet.
Konkrete idéer
Gør invitationen personlig
Henvend dig for eksempel personligt til den, du gerne vil invitere; med
takt og empati. Lav en indbydende invitation, bank på deres dør, spørg
dem, når du møder dem på gaden eller ring til dem.
Følg gerne op på invitationen
Tag det ikke personligt, hvis vedkommende er afvisende de første gange.
Nogle gange skal der flere invitationer til.
Fokus på fællesskab
Sæt fællesskabet i centrum frem for dét at være alene. Invitér for
eksempel til "søndagskaffe
for folk, der også synes, at weekenden kan
være lang," frem for "kaffe for dem, der sidder alene på søndage".
Beskriv tydeligt, hvad det er, du inviterer til
Hvor foregår det? Hvad kommer der til at ske? Hvor længe varer det?
Skal man selv medbringe noget? osv. Det gør det mere forudsigeligt
og
derfor mere trygt at gå med til noget nyt.
Tænk på, hvordan du kan nå ud til flere
Invitér gerne gennem flere kanaler og på forskellige måder, så endnu
flere føler, at også de er velkommen. Husk også dem, som plejer at
komme, men som pludselig ikke dukker op.
SPØRGSMÅL & DEBAT
- Kan du huske en situation, hvor du var usikker på, om du ville komme, fordi det var uklart, hvad arrangementet gik ud på?
- Hvordan gør I opmærksom på jeres arrangementer? Hvilke kanaler virker? Kunne der være en idé i at inddrage nye måder/steder at annoncere?
- Hvad gør I, hvis I får henvendelser vedrørende et arrangement eller en aktivitet, og der er overtegnet, eller I har en venteliste?
- Er der noget, som I fremover vil være mere opmærksomme på?