Sådan klager du over afgørelser om hjemmehjælp
Som pårørende har du mulighed for at klage, hvis du er utilfreds med hjemmehjælpen hos et familiemedlem.
Du kan klage, hvis din mor/far/ægtefælle har søgt om hjemmehjælp og er uenig i kommunens vurdering af, hvor meget hjemmehjælp de kan få, kan du som pårørende klage over vurderingen.
Måske er der blevet tildelt mindre hjælp, end der er brug for. Eller måske er din mor/far/ægtefælle slet ikke blevet tildelt hjemmehjælp.
Vær opmærksom på klagefristen, som står i kommunens afgørelse. Den er typisk fire uger.
Kommunen har fire uger til at vurdere din klage
Når du sender en klage, ser kommunen på din ansøgning igen og vurderer, om de har truffet den rigtige afgørelse.
Når din klage er modtaget, har kommunen fire uger til at genvurdere din sag. Hvis kommunen holder fast i sin afgørelse, sender de selv klagen videre til Ankestyrelsen.
Derefter vil Ankestyrelsen vurdere, om du har ret i din klage.
Klage over hjælpen
Du kan klage, hvis du ikke synes, den hjælp, der ydes, bliver udført godt nok. Du kan også klage, hvis du føler dig dårligt behandlet af personalet. Din klage skal sendes til ledelsen i hjemmeplejen.
Få rådgivning
Du er velkommen til at kontakte Ældre Sagens rådgivning, hvis du har brug for hjælp eller gode råd.