Der skal være plads til alle – både digitale og digitalt udfordrede.
Digitalisering byder på mange spændende muligheder og kan gøre hverdagen lettere for mange - både for unge og ældre. Men ikke alle kan være med.
Ældre Sagen har lavet en stor befolkningsundersøgelse om oplevelser og udfordringer i et digitalt samfund, men særlig fokus på ældre. Undersøgelsen viser, at 35 pct. af befolkningen oplever i nogen, høj eller meget høj grad at have udfordringer digitalt.
Heraf oplever hele 10 pct., svarende til ca. en halv million danskere, at de i høj eller meget høj grad er udfordret digitalt. Undersøgelsen viser også, at ca. hver femte af de 75-84-årige og ca. 41 pct. af personer på 85 år eller ældre er afhængige af andre for at kunne begå sig digitalt. Desuden oplever nogle, at digitaliseringen kan skabe en følelse af afmagt og utryghed og gå ud over den enkeltes selvforståelse og identitet.
Læs mere: Befolkningens oplevelser og udfordringer i et digitalt samfund
Ældre Sagen mener, at det er vigtigt, at samfundet udviser forståelse og rummelighed over for alle, og at det offentlige derfor forholder sig realistisk til menneskers forskellige evner inden for digitalisering.
Mange ældre bruger digitale løsninger som MitID og e-Boks. Men af de omkring 1.232.000 65+ årige i Danmark er der ca. 116.000, der ikke er aktive på MitID, og ca. 209.000, der er fritaget digital post.
Antallet af personer over 65 år, der er fritaget digital post, er faldet fra ca. 248.000 i 2022 til 209.000 i 2024. Det svarer til, at 17% af de 65+ årige i 2024 er fritaget digital post, mens andelen i 2022 var 20%. Ligeledes er andelen af 65+ årige, der ikke er aktive på MitID, reduceret fra 12% i 2022 til 9% i 2024.
Det viser Ældre Sagens beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.
Derfor er der vidt forskellige digitale kompetencer og behov i befolkningen – og også blandt ældre. Ældre Sagen mener, at det er vigtigt, at samfundet sikrer, at digitalisering skaber merværdi for mennesker.
Vi må aldrig digitalisere for digitaliseringens skyld.
Læs også: Overgangen fra NemID til MitID
It-kurser og it-frivillige
Ældre Sagen støtter og styrker ældres it-færdigheder via kurser og lokale it-frivillige.
I Ældre Sagen er der ca. 1.600 it-frivillige, der landet over hjælper i it-cafeer, på kurser, via it-telefonsupport eller besøg i hjemmet, hvis den nyeste opdatering, routeren eller streaming giver udfordringer.
Mennesket før systemet i et digitalt samfund
Politisk arbejder Ældre Sagen for, at samfundet viser forståelse og rummelighed for alle samfundsgrupper, og at der findes gode løsninger for alle, når det kommer til det digitale.
Derfor skal myndighederne også tage hensyn til ældres forskelligartede digitale kompetencer og livssituationer.
Det gælder i særdeleshed inden for det offentlige, men også det private, hvor den digitale udvikling også spiller en stor rolle i den enkeltes liv.
Læs også: Kontanternes skal bevares
- Der skal altid være et alternativ til den digitale løsning
- Der skal altid være mulighed for at tale med et menneske
- Der skal altid være mulighed for fritagelse, og den skal kunne bruges på tværs af alle offentlige myndigheder