Tryghedsopkald
Få et opkald hver morgen. Så er du sikker på at få hjælp, hvis du får brug for det.
Et tryghedsopkald vil sige, at du bliver ringet op hver morgen. Så kan du føle dig mere sikker i din hverdag. Især for dig, der bor alene i dit hjem. Måske du har mistet din familie, eller de bor langt væk.
Det er dejligt og trygt at have en, der ringer og siger "godmorgen" og sikrer, at alt er vel hos dig.
Når du melder dig til et tryghedsopkald, oplyser du samtidig en, som har en nøgle til dit hjem - det kan være en ven, familiemedlem eller hjemmehjælper. Så kan opringeren ringe til den person, hvis du en morgen ikke tager telefonen, eller du har problemer.
Vi har to slags tryghedsopkald. Det ene hedder en telefonstjerne, og det andet hedder en telefonkæde.
Telefonstjernen
I telefonstjernen ringer en af Ældre Sagens frivillige hver morgen og hører, hvordan du har det.
De frivillige har tavshedspligt. Det betyder, at jeres telefonsamtaler er fortrolige. Du kan derfor trygt fortælle det, du har lyst til i telefonen.
Der kan være forskellige frivillige, der ringer dig op fra dag til dag.
Telefonkæde
I en telefonkæde er det et andet medlem af Ældre Sagen, der ringer til dig. Bagefter ringer du til den næste person på listen. Et opkald varer som regel højst 3 minutter.
På den måde er du med til at hjælpe og give et andet menneske tryghed. Det er derfor vigtigt, du har lyst og overskud til at ringe op til en anden person.
Det er gratis at få tryghedsopkald, og du behøver ikke at være medlem af Ældre Sagen. Du skal huske at give besked til din lokale afdeling af Ældre Sagen, hvis du modtager tryghedsopkald og er rejst væk i en periode eller på anden vis ikke er hjemme en dag.
Kontakt din lokalafdeling, hvis du vil modtage tryghedsopkald