Ældre Sagen stiller krav om velfærdsteknologiske rettigheder til befolkningen
Velfærdsteknologi, som for eksempel robotstøvsugere, skærmbesøg eller – konsultationer, teknologi til medicinhåndtering og teknologi til genoptræning kan være fantastisk, når det gør vores liv bedre.
Men for nogle giver velfærdsteknologi ingen mening, hvis de ikke er i stand til at bruge det på grund af fysisk eller kognitiv svækkelse.
Derfor skal vi have ret til at sige ’nej tak til velfærdsteknologi’, hvis det ikke passer til den enkeltes behov, ønsker og livskvalitet.
Vi skal have ret til at sige nej
Det mener Ældre Sagens adm. direktør, Bjarne Hastrup, der nu stiller krav om velfærdsteknologiske rettigheder for befolkningen.
– Når kommunerne i stor stil tvinger ældre, syge mennesker til at købe en dyr robotstøvsuger, selvom de er visiteret til praktisk bistand, så er vi ude på et skråplan. Hvad bliver det næste? At vi selv skal anskaffe et vasketoilet eller en computer for at få hjælp til genoptræning? Der er virkelig brug for en reform på det her område, siger Bjarne Hastrup.
Han henviser til, at mennesker, der i dag modtager hjemmehjælp, er så svækkede, at de ikke vil være i stand til selv at kunne tømme, rengøre, og reparere en robotstøvsuger.
Samtidig har flere så lav indkomst, at det vil være en uoverstigelig økonomisk byrde at skulle anskaffe sig en robotstøvsuger.
Ny befolkningsundersøgelse viser vejen
En ny befolkningsundersøgelse, som Epinion har gennemført for Ældre Sagen viser, at befolkningens holdning til indførelse af velfærdsteknologi står i skarp kontrast til den virkelighed, flere kommuner er ved at gennemføre.
• 79 pct. mener, at ældre selv skal kunne til- og fravælge brugen af velfærdsteknologi
• 87 pct. mener, at kommunen har ansvaret og skal betale for teknologien
• 89-91 pct. mener, at installation, oplæring, reparation og datasikkerhed er kommunens ansvar
Bjarne Hastrup er ikke i tvivl om, at det er på høje tid, at lovgivningen bliver ændret, så kommunerne ikke kan kræve, at man selv skal betale for helt nødvendige hjælpemidler. Samtidig mener han, at udviklingen kræver, at der indføres velfærdsteknologiske rettigheder for befolkningen.
– Velfærdsteknologi kan være fantastisk, når det gør menneskers liv bedre. Problemet opstår, når det ikke er tilfældet. Der skal vi tage udgangspunkt i det enkelte menneskes behov og forudsætninger. Velfærdsteknologi må aldrig erstatte menneskeligt nærvær, varme, tryghed og omsorg, siger Bjarne Hastrup.
Læs Ældre Sagens forslag til velfærdsteknologiske rettigheder her