Koncerter med Sønderjyllands Symfoniorkester
Oplev Sønderjyllands Symfoniorkester når de slår døren op i 2025, til en verden af forskelligartede toner og musikalske rejser. Som medlem af Ældre Sagen får du 20% rabat på billet til udvalgte koncerter.
Samarbejdspartner
Rabat
Ved personligt medlemskab kan du inviterer 1 gæst med, og ved familie medlemskab kan du inviterer 2 gæster med.
Rabatten gælder til følgende koncerter:
- Griegs klaverkoncert, Sønderjyllandshallen, Aabenraa, 20. februar 2025.
- Griegs klaverkoncert, Troldesalen, Vejen, 21. februar 2025.
- Korkoncert: Rossinis Stabat Mater, Alsion, Sønderborg, 27. februar 2025.
- Korkoncert: Rossinis Stabat Mater, Ribe Domkirke, 28. februar 2025.
- Det store forår, Ribe Domkirke, 10. april 2025.
- Det store forår, Sædden Kirke, 11. april 2025.
- Det store forår, Alsion, Sønderborg, 12. april 2025.
Griegs klaverkoncert
Griegs klaverkoncert er en af de største. I begyndelsen anes pauken, og klaveret kommer majestætisk ind, efterfulgt af en blid melodi. Fra begyndelsen er alle forført, og var det fra første gang koncerten blev spillet.
Hvis man var til den første opførelse af Beethovens Eroica i 1805, var man til en revolutionerende, musikhistorisk begivenhed. Symfonien sprængte rammerne. Den er begyndelsen på Beethovens heroiske periode, hvor musikken er præget af ideen om menneskets, heltens, kamp for frihed. Fra 1. sats frembrusen over eftertænksomhed i 2. sats sørgemarch og 3. sats energi, til finalen, der ikke er banalt triumferende, men underfundig og overraskende.
Selv i dag, hvor symfonien er hørt et utal af gange, kan den blæse én bagover, og står som en af de største symfonier overhovedet. Kuhlau kendte Beethoven og dirigerede hans værker i København. Desuden rejste han to gange til Wien, hvor han besøgte ham. Musikken til skuespillet William Shakespeare og til Elverhøj er komponeret derefter – af en tyskfødt dansk komponist, inspireret af en revolutionær komponist.
Korkoncert: Rossinis Stabat Mater
Rossini kendte sine virkemidler, og selvom der er langt fra actionouverturen til operaen Wilhelm Tell til hans kirkelige værk Stabat Mater, så har værkerne det til fælles, at Rossini vidste, hvad han gjorde; var det dramatisk, inderligt, muntert – han kunne spille på alle tangenter. Stabat Mater er en salmetekst fra middelalderen, der fortæller om Marias smerte, da hun overværer sin søns korsfæstelse, og mange har sat den i musik.
Rossini er ikke den eneste komponist der har bragt operastilen ind i kirken, og Rossinis få kirkemusikalske værker er dybtfølt religiøse i det sprog han mestrede. Følelsesfuld og virtuos musik til de ord Grundtvig oversatte: ”Rumme kan en Moders Smerte Kun det ømme Moder-Hjerte ” – essensen af Stabat Mater.
Det er Yi-Chen Lin der dirigerer, født i Taiwan, uddannet i Wien og debuterede som operadirigent med netop Rossini, i hans fødeby Pesaro. Inden da var hun debuteret som orkesterdirigent i Wien, og både opera og symfonisk musik er en del af hendes omfattende karriere: Fra Chicago til Sønderborg og Ribe.
Det store forår
I et nøje sammensat musikalsk forløb føres i gennem påskeugens hjertegribende fortællinger frem til foråret og friheden. Orkestermusik, arier, lieder, korsange og fællessange skaber en samlet fortælling om rejsen fra festlig forventning over tætsluttende mørke til lysets triumf.
Tonerne klinger så smukt fra Ribe Kammerkor og Esbjerg Koncertkor, samt fra Louise McClelland Jacobsens, Årets P2 Talent 2024, underskønne stemme.