Det kan være en god idé at have MitID flere steder så du har et alternativ, hvis noget går galt det ene sted.
Du kan fx have MitID appen på din telefon og på din tablet. Hvis I har en fælles tablet i familien, kan alle fx have MitID på den samme tablet som backup.
Du kan også have appen på din telefon og samtidig have en kodeviser, så du kan logge ind på computeren, hvis appen fejler, eller du mister telefonen, hvor appen er installeret.
Hvis du benytter appen en kodeviser eller kodeoplæser, kan du dog ikke have en aktiv kodeviser/-oplæser i reserve. Hvis du mister din aktive MitID kodeviser/-oplæser uden at have en MitID app, kan du få hjælp i Borgerservice for at aktivere en ny.
Sådan spærrer du MitID
Du skal spærre dit MitID, hvis du mister MitID appen, kodeviser, kodeoplæser, eller du har mistanke om, at dit MitID bliver misbrugt, eller andre kender din adgangskode.
Du kan spærre dit MitID på www.mitid.dk/spaer
For at genåbne dit MitID skal du i borgerservice.
Glemt bruger-ID
Har du glemt dit bruger-ID, kan du:
- Scanne dit pas i MitID appen ved at vælge ’Opret MitID’ og dermed genaktivere dit MitID
- Kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Få udleveret bruger-ID hos Borgerservice. Vær opmærksom på, at du nogle steder skal bestille tid.
Kontakt MitID support på www.mitid.dk
Glemt PIN-kode til MitID app
Har du glemt PIN-koden til din app kan du:
- Ringe til MitID supporten på 3398 0010. De kan sende dig en midlertidig PIN-kode på sms, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Har du en “back up” i form af fx en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden enhed, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
- Få udleveret midlertidig pinkode hos borgerservice, som kan benyttes til genaktivering.
Glemt adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser
Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på mitid.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.
Alternativt kan du:
- Ringe til MitID supporten på 3398 0010. De kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Få udleveret en aktiveringskode hos borgerservice.
Har du slettet MitID appen, eller har du fået ny telefon?
Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app. Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.
Hvis ikke du kan scanne på din egen telefon, kan du gøre det på en andens smartphone gennem deres MitID app, læs mere om det i afsnittet ”MitID som pårørende” her på siden.
Alternativt kan du:
- Få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på mitid.dk – hvis du fx har MitID på en anden telefon eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, så man nemt kan geninstallere, hvis man fx mister sin telefon.
- Få en ny aktiveringskode i Borgerservice.