Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Digitale løsninger og alternativer

MitID, digital post og digital selvbetjening

Kom godt i gang som pårørende med at hjælpe digitalt

Der er nogle vigtige ting, du skal vide, hvis du er pårørende og skal i gang med at hjælpe en du kender med fx digital post, bank eller kommunikation med sundhedsvæsenet. 

Læsetid: 3-5 minutter

--------------------------

Sådan kan du hjælpe digitalt

Det kan være meget forskelligt, hvornår og hvordan du skal hjælpe et andet menneske digitalt. Det kan være hvis:

  • Fx din mor har brug for hjælp med at logge ind på sin bankkonto og tjekke eller overføre penge.
  • Fx din ægtefælle skal have hjælp til at se sin digitale post og eventuelt besvare offentlige myndigheder.
  • Fx din far skal tjekke sin sygejournal på sundhed.dk eller melde flytning.

Hjælp til den digitale post

Skal du hjælpe en person mere permanent med deres Digitale Post, kan du få det, man kalder en læse- og skriveadgang. Det betyder, at du kan læse, skrive og besvare den post, personen modtager fra den offentlige sektor.

Du kan også hjælpe med at håndtere meddelelser fra fx kommunen eller hospitalet.

Du anmoder om at få læse- og skriveadgang ved at logge ind på din egen Digital Post på borger.dk og vælge ’læse- og skriveadgang’ i menuen. Derefter skal vedkommende, du hjælper digitalt, acceptere din anmodning.

Få en fuldmagt

En læse- og skriveadgang til digital post er ikke det samme som at få en fuldmagt.

Du kan blive afkrævet en fuldmagt hos nogle offentlige myndigheder eller institutioner, der vil have dokumentation for, at du handler på vegne af et andet menneske.

Den fuldmagt skal du for eksempel bruge for at melde flytning på borger.dk eller se sygejournalen på sundhed.dk.

Forskellige fuldmagter giver adgang til forskellige ting. Det kan du blive meget klogere på via www.borger.dk. Der kan du læse mere om, at du kan få fuldmagt til alt indhold på www.borger.dk, men at du fx ved andre intuitioner som sygehuse, banker og andet skal søge direkte ved dem, da de står udenfor fuldmagt-samarbejdet med www.borger.dk

De vigtigste råd

  • Du må gerne hjælpe en anden med at anvende MitID. Du skal dog være opmærksom på, at MitID er personligt. Derfor må du ikke kende personlige koder eller bruge MitID app, kodeviser eller kodeoplæser for den, du hjælper.
  • Du skal kigge væk, når den, du hjælper, indtaster brugernavn, pinkode og adgangskode, fordi informationerne er personlige.
  • Du kan ikke handle på vegne af et andet menneske, uden du har en fuldmagt.
  • Tal med den, du hjælper om, hvor stort behovet for hjælp er. Find sammen ud af, om du skal have læse- og skrive adgang til digital post, eller om du skal have en fuldmagt til at læse og behandle post fra offentlige myndigheder og private institutioner.
  • Du kan få hjælp til MitID ved at ringe til MitID-supporten på telefon 33 98 00 10.

Står du i den situation, at du er usikker på, hvordan du skal gå i gang med at hjælpe din pårørende digitalt, så har www.borger.dk udarbejdet materiale, der kan hjælpe dig videre.

Om artiklen Kilde
www.borger.dk

Skribent
MetteMaje Skøtt, Digital producent, Ældre Sagen.

Sidst opdateret 12.12.2024