Kom godt i gang som pårørende med at hjælpe digitalt
Der er nogle vigtige ting, du skal vide, hvis du er pårørende og skal i gang med at hjælpe en du kender med fx digital post, bank eller kommunikation med sundhedsvæsenet.
Læsetid: 3-5 minutter
--------------------------
Sådan kan du hjælpe digitalt
Det kan være meget forskelligt, hvornår og hvordan du skal hjælpe et andet menneske digitalt. Det kan være hvis:
- Fx din mor har brug for hjælp med at logge ind på sin bankkonto og tjekke eller overføre penge.
- Fx din ægtefælle skal have hjælp til at se sin digitale post og eventuelt besvare offentlige myndigheder.
- Fx din far skal tjekke sin sygejournal på sundhed.dk eller melde flytning.
Hjælp til den digitale post
Skal du hjælpe en person mere permanent med deres Digitale Post, kan du få det, man kalder en læse- og skriveadgang. Det betyder, at du kan læse, skrive og besvare den post, personen modtager fra den offentlige sektor.
Du kan også hjælpe med at håndtere meddelelser fra fx kommunen eller hospitalet.
Du anmoder om at få læse- og skriveadgang ved at logge ind på din egen Digital Post på borger.dk og vælge ’læse- og skriveadgang’ i menuen. Derefter skal vedkommende, du hjælper digitalt, acceptere din anmodning.
Få en fuldmagt
En læse- og skriveadgang til digital post er ikke det samme som at få en fuldmagt.
Du kan blive afkrævet en fuldmagt hos nogle offentlige myndigheder eller institutioner, der vil have dokumentation for, at du handler på vegne af et andet menneske.
Den fuldmagt skal du for eksempel bruge for at melde flytning på borger.dk eller se sygejournalen på sundhed.dk.
Forskellige fuldmagter giver adgang til forskellige ting. Det kan du blive meget klogere på via www.borger.dk. Der kan du læse mere om, at du kan få fuldmagt til alt indhold på www.borger.dk, men at du fx ved andre intuitioner som sygehuse, banker og andet skal søge direkte ved dem, da de står udenfor fuldmagt-samarbejdet med www.borger.dk