Hold hovedet koldt – undgå telefonsvindel
Bliver du ringet op og bedt om at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger, skal dine alarmklokker ringe.
Hvis du modtager et telefonopkald fra en person, du ikke kender, skal du være på vagt. Det bedste, du kan gøre, er at holde hovedet koldt og ikke gøre noget overilet, fordi du føler dig presset til det.
Svindlere er dygtige til at manipulere gennem telefonen. Deres taktik er at fange dig på det forkerte ben, stresse dig og skræmme dig til at handle hurtigt.
Du skal især være på vagt, hvis du modtager et opkald fra fx en bank, politiet, et forsikringsselskab eller offentlige instanser.
Svindlerne udgiver sig nemlig ofte for at være myndighedspersoner, som vi har tillid til.
3 ting du kan gøre ved mistænkelige opkald:
- Læg røret på: Hvis du ikke kender den, der ringer, eller fornemmer at personen ikke er den, vedkommende udgiver sig for at være, så vær skeptisk, og læg røret på.
- Bed om kontaktinfo: Bed personen, der ringer, om navn, afslut opkaldet, og ring derefter tilbage til fx bankens hovednummer og spørg efter personen.
- Giv aldrig personlige oplysninger: Udlever aldrig oplysninger om dit betalingskort, eller andre personlige koder, over telefonen. Husk at banken aldrig vil bede dig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
Efter du har modtaget et opkald, der har gjort dig utryg, kan du gøre følgende:
- Ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående, og fortæl om opkaldet.
- Hvis du er kommet til at oplyse din bankkode, så kontakt din bank og få spærret dit betalingskort.
- Hvis du er kommet til at oplyse din MitID-kode, bør du spærre dit MitID.
Læs, hvordan du spærrer dit MitID
Svindlere udgiver sig for at ringe fra Ældre Sagen
I Ældre Sagen oplever vi desværre også, at svindlere ringer og udgiver sig for at være fra Ældre Sagen.
Det sker ofte i perioder, hvor vi sender breve ud med tilbud om medlemskab, hvilke svindlerne henviser til.
I Ældre Sagen ringer vi aldrig og beder om personfølsomme oplysninger.
Men ringer du til os, beder vi i nogle tilfælde om personlige oplysninger. Det gør vi i disse situationer:
- Ved tilbagebetalinger og lotterigevinster har vi brug for reg.nr. og kontonummer
- Ved tilmelding til Betalingsservice har vi brug for cpr.nr. samt reg.nr. og kontonummer
- Ved gavebeløb, som er fradragsberettiget, har vi brug for cpr.nr.
Forebyg svindel
Vil du forebygge opkald fra potentielle svindlere, kan du gøre følgende:
- Kontakt dit teleselskab og få anonymt nummer, så er du sværere at finde frem til og ringe op.
- Overvej hvad du deler af personlige oplysninger på sociale medier. Det er fx en god idé at skjule kontaktoplysninger og din venneliste på din Facebook profil
Få hjælp ved identitetstyveri
Det er en god idé at kontakte Digitaliseringsstyrelsens identitetstyveri-hotline på telefonnummer 3398 0098, hvis du har været udsat for identitetstyveri, eller frygter det er tilfældet.
På hotlinen får du rådgivning om, hvordan misbruget stoppes og hjælp til at kontakte andre myndigheder, du kan have behov for at tale med.
Læs mere om Ældre Sagens privatlivs- og cookiepolitik
Læs mere om identitetstyveri-hotlinen på; www.sikkerdigital.dk