Adgang til digital post ved dødsfald
Hvis en i din familie er død, har du måske brug for at få adgang til hans eller hendes digitale postkasser. Læs her, hvad du skal gøre.
Arv & testamente
Hvordan skal din arv fordeles?
Hvis en i din familie er død, har du måske brug for at få adgang til hans eller hendes digitale postkasser. Læs her, hvad du skal gøre.
Læsetid 3-5 minutter
_________________
Når en tæt på dig dør, kan der være mange praktiske ting, du skal forholde dig til – udover den sorg og savnet, du måske også føler.
I Ældre Sagens rådgivning får vi ind imellem henvendelser omkring, hvordan man håndterer den afdødes digitale postkasser. Det kan du få svar på her.
Kontakt Ældre Sagens rådgivning
Der findes tre digitale postkasser, hvor du kan læse posten fra det offentlige: e-Boks.dk, Mit.dk og Borger.dk.
Læs også: MitID og digital post
Når dødsfaldet er sket, bliver alle adgange til postkasserne slettet. Også selvom du tidligere har fået læseadgang. Det offentlige kan ikke længere sende digital post til den afdøde. Private virksomheder kan stadig sende til e-Boks og Mit.dk, indtil du afmelder den.
Det er repræsentanten for dødsboet, der kan få adgang til afdødes post. Det kan være en udpeget bobestyrer i et offentligt skifte, en ægtefælle, der sidder i uskiftet bo eller en repræsentant for det private skifte.
Hvis du som repræsentant ønsker at få adgang til den afdødes post fra det offentlige, skal du anvende denne selvbetjeningsløsning på borger.dk og anmode om adgang via Rettighedsportalen: Få adgang til afdødes post fra det offentlige på www.digitalpost.dk (kræver MitID)
Når anmodningen er godkendt, vil du via en læseadgang have adgang til afdødes digitale post fra det offentlige i den digitale postkasse på borger.dk.
Det er – lige som ved adgang til post fra det offentlige – repræsentanten for dødsboet, der kan få adgang til posten fra det private. Når du som repræsentant for dødsboet har fået adgang til afdødes digitale postkasse på borger.dk via Rettighedsportalen, vil du samtidig få adgang til afdødes digitale postkasse hos Mit.dk.
Du skal udfylde og indsende en særlig blanket sammen med en kopi af skifteretsattesten, hvis du ønsker at få adgang til e-Boksen. Herefter vil du få adgang via din egen e-Boks.
Det er det samme, du skal gøre, hvis du ønsker at afmelde e-Boks, så private virksomheder ikke længere kan sende post. Her skal du også indsende en kopi af dødsattesten.
Hvis I er flere arvinger, skal I også indsende skiftefuldmagter.
Find blanketter og læs mere om afmelding af e-Boks ved dødsfald på www.e-boks.dk
Sidst opdateret 03.07.2024